onsdag 10 juni 2009





Hösten 2007.
Emil ringer hem och pratar med "mamma".
Alldeles strax ska vi ta tåget till Köpenhamn och sammanstråla med Kent och så blir det övernattning på Nebo hotell nära stationen .., och morgonen därpå lyfter planet från Kastrup, mot Samos i Grekland.
Det blir en övermåttan ljuvlig liten resa.
Kent bor på hotell La Plage som saknar air condition och det är inte långt ifrån att han dör av värmeslag.
Emil och hans mormor däremot, vi bor på ett litet, litet hotell direkt på stranden.
När vi öppnar balkongdörrarna, har vi havet framför oss.
Hotellet är billigare än La Plage.
Och vi har luftkonditionering.


Frånsett resan hem till Västerbotten, arbetar jag hela sommaren.

Pensionatsvärden tänker ägna sina fria veckor - frånsett bilresan - till segling i Bohuslän och sedan börjar ju skolan igen.

Och nu sitter jag här och surfar runt på såna här sidor.

Tänk er ..., mitten av september ..., ett ljummet hav .., en lägenhet nära stranden.

Grekisk sallad till lunch.

Och middag.

Jag är så h ä r nära att klicka på "gå vidare" ... "boka resa", men har inte råd.

Nu gäller det att ha is i magen och kanske satsa på en restresa.

7 kommentarer:

Ellis sa...

Å vad jag gärna skulle hänga med, men jag ska plugga för fullt igen i höst. Japanska. Så jag lär inte ha is nog i magen att koppla av en hel vecka, om jag känner mig rätt. :-D

Anonym sa...

Jag kanske kan ta en vecka fritt o följa med. Ska nog kunna hitta en vikarie.....
PV

Ingela sa...

Jag är också jättesugen. Fast jag brukar ju resa utomlands vart tionde år, så egentligen är det inte dags förrän 2018... Tre arbetskamrater reser nu i juni. En åkte i kväll från Skeå till Kreta, 2400:- för en vecka, en annan till veckan för 1900:-. Som hittat.

pralinen sa...

Kunde inte låta bli att boka i söndags, ett par flygstolar till Bankok i januari... Många höstkvällar kommer att ägnas åt reseplanering, nästan lika stor glädje som resan.

Om det var klokt med tanke på plånboken? Kanske inte...

Elisabet. sa...

ellis: ja, jag greps helt plötsligt av sån oerhörd längtan efter att få bada i varmt vatten .., äta god mat .., ljumma kvällar .., och bara nånting annat!

herr Anonym: ja, men det vore inte dumt!

Ingela: det var väl restresor? Men dom går väl som smör i solsken nu när det bara regnar ..-(

pralinen: för mig är längtan mer än halva glädjen! Och tänk, efteråt .., då har man den också.

Cecilia N sa...

Ska han cykla nu i helgen då?
På tal om regn, regn och blåst och regn ...

Elisabet. sa...

Cecilia N. på tal om livsfarligt läge, ja ..-)
Ja, han lär ska cykla.