söndag 4 juli 2010

"Ja, men du anar inte hur härligt det är ...!"



Åååå, alldeles till sig av glädje och förväntan blir pv bara vid tanken på att tälta!
Ja, under semestern, alltså.
Fort, fort hämtar han tältet och slår upp det på gräsmattan.
Man måste ju testa och se om det fungerar ....



Själv är jag måttligt förtjust i camping av det slaget.

Som lillflicka älskade jag att ligga i tält, men pappa sa att gräsmattan blev förstörd om tältet stod där många dagar .. (mamma tyckte att det spelade väl ingen roll, tältet kunde stå där hela sommaren ..., men pappa bestämde i det fallet ...) och som vuxen upptäckte jag hotellboendets fördelar.

Eller detta att hyra stuga, det är ju ännu roligare!

Men nu har jag lovat pv att testa campinglivet.

Ja, i måttliga mängder, alltså.



pElle bryr sig inte det minsta.

Han har lagt sig på sängen i Friggeboden .., enda stället med verklig svalka.

11 kommentarer:

Ulrika sa...

Nä, tälta är inget för mig heller.

Håller mig till stuga eller vandrarhem. :-)

Rexxie sa...

Sist mina föräldrar tältade (när jag var liten) så regnade det 16 dagar av 18...

Efter det köpte de en sommarstuga i stället :-)

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-) Jo, jag förstår.

Rexxie: jag tror att jag ska högläsa ditt inlägg om en liten stund .....,-.))

Mian sa...

Vi brukar också testa utrustningen hemma på gräsmattan innan vi far iväg.
Tälta är kanonmysigt!
Förrförra sommaren tältade vi på ön Senoren utanför Karlskrona: här är länk till bild på vårt tältläger
Spartanskt. Inte ens ett campingbord hade vi med oss :)

Elisabet. sa...

Mian: ja, men du och Jan är ju - för mig - själva urtypen för campare! Själv är jag klumpig och ovig och inte alls så där spänstig som pv .-))

Campingbord? Det vet han inte vad det är.

Mian sa...

Elisabet: Nja, inte är Jan så vig inte ;) Han är inte lika begeistrad i att campa jag jag är heller...
Vi bor gärna i stugor och på vandrarhem också. En lagom blandning är perfekt.
Vi tältar INTE när det regnar. Aldrig.

Sven Teglund sa...

Kommer just tillbaka från en vecka i Norge, vi har åkt Kystriksvägen. Och bott på vandrarhem och campingstugor, det har varit fint. Men hade jag fått välja, så hade det blivit tält! Primitivt och bra. Men min fru vägrar tälta numera, hon slutade med det redan på 80-talet. Och visst, vi är lite stela både hon och jag, och visst är det skönt med ett riktigt tak om det regnar, som det gjorde sista natten.

Elisabet. sa...

Mian: å, det lät bra, att ni inte är helt fullkomliga .-)

Sven: din fru tycks ha gott omdöme, det tycker jag verkligen ...

Elisabet. sa...

Mian: jag håller med dig och har jag nu otur, ja, då har dom semesterledigt ..... tandläkaren.

Turtlan sa...

Tälta är inte alls dumt!

Vi har skippat luftmadrasser och sovsäckar och istället tagit med skumgummimadrasser och lakan.. om man har plats i bilen alltså.
Men åker man två i en bil så har man ju hela baksätet till packning.
Då blir det sovbekvämt utan tvekan!
Mellan tältgolvet och madrasserna lägger vi liggunderlag så inte madrasserna blir fuktiga av ev kondens i tältet från marken.

Sen är ett campingbord med tex två pallar mycket bra att ha med. Man blir trött på att sitta på backen nämligen!


Så prova campinglivet du!
Öronproppar är inte fel heller när ev måskör sätter igång på morgonkvisten....

Elisabet. sa...

Turtlegirl: jag ler för mig själv, pv skulle nog svimma om jag nämnde ordet skumgummimadrass .-)))

Han är ju av den sorten som nästan ligger på marken utan nånting till ...-)