fredag 9 juli 2010

Fredagkväll ...


Någon klappar händer. Det doftar tång och hav.


... blir Marinan tillsammans med hemifrån-Torun och hennes man Micke.

Först har jag cyklat ner till stranden alldeles intill och badat flera gånger och vid sextiden kommer så Torun och Micke med bussen som går under namnet "Skåne-Expressen" och vi slår oss ner vid ett bord och blir sittande i fyra timmar!

Där är många bekanta på serveringen .., vi sitter så vi har havet inom doft, - och synhåll, dvs, inte mer än trettio meter kanske .., och vi äter gott och dricker gott och pratar om viktigheter, så där vilka egenskaper man föll för hos sin partner och tvärtom .., och det blir härlig bluegrass-musik av Toddyboys, där en av dem spelar banjo så det står härliga till .., och vi säger att det låter så där som om vi satt i en gungstol på en veranda i Alabama och syrsor spelar och det är varmt, för att inte säga hett .., och långt-bortifrån hörs musiken.

Så var det.



En alltigenom helt underbar kväll.

Och när vi går hemåt (på stora lägdan en bit därifrån är det folkmusikuppträdande och mot en vägg nära Marinan, där sitter fyra män och spelar dragspel ...) blir det hej och ännu mera hej från bekantingar och jag tänker att Ystad är den finaste platsen i hela världen, men det kommer att bli bra i Halland också och Ystad finns kvar.

Och Marinan och havet och allt det andra.

Men nu blir det sängen!

Väckarklockan ställs på fem-och-fyrtiofem.

Pip.

Ajöken, sa fröken.

4 kommentarer:

Torun sa...

Tack för trevlig kväll ihop med dig, Elisabet! Nu är vi hemkomna. Bilder som etsar sig fast från ikväll..

Bloggblad sa...

Det låter så himla mysigt! Skulle jag inte ha haft mitt vatten (nåja, öl- och mathål) nere vid kanalen, skulle jag ha varit grymt avis. Där fungerar det som på Marinan (fast med mindre vatten) Mängder av goda vänner som passerar och hejar, nedgående sol och musik en bit bortifrån...

gunnar i vaplan sa...

Härligt...
Hoppas du och "PV" är hemma på plats den ca 27/7.
Har mest troligt med mig kajaken på biltaket! Vill känna på hallansdskustens vågor och tångdoft.

Elisabet. sa...

Torun: och jag är uppstigen och är ganska trött (läs: svimfärdig ...), vaknade fem och ska snart cykla till jobbet! Sååå trevligt det var att träffa er! Kram, kram!

Bloggblad: ja, närheten till vatten, i vilken det än månde vara, är ack, så viktigt!För mig behöver det inte vara hav .. jag är ju uppvuxen vid en sjö, det går bra det med.

gunnar: garanterat hemma! Du kan stanna så länge du vill! Välkommen!