måndag 21 mars 2011

Halmstad - Helsingborg t o r.


På anslagstavlan.

En timme prick tar tandläkarbesöket.

Värst av allt är borttagningen av tandsten.
När maskinen härjar i framtänderna, ilar det som om apparaten vore strömförande ., ja, det låter ungefär som när man drar med naglarna mot svarta tavlan, den som väl numera är grön?

Och precis som sist ligger jag raklång i den säkerligen ergonomiskt utformade stolen och stirrar upp i taket och konstaterar att även nu heter lysröret "Philips Master, TLD 36W/820", möjligen är siffran något högre på det sista numret?

Från en liten radio intill hörs nyheter.

I Jemen har generalerna bytt sida och slåss nu med folket, i stället för emot.

Tandläkaren och sköterskan nickar mot varandra .., säger att oj, vad det händer mycket just nu.

I Helsingborg känns världen större.

Medan jag ännu sitter i väntrummet, kommer en ung tös och hennes pappa och slår sig ner.
Flickan har sjalett runt huvudet och talar ett för mig främmande tungomål .., hon och pappan pratar med varandra och flickan tolkar för kvinnan i receptionen.

Intill mig sitter Birthe från Helsingör.

Hon säger att det är så otroligt mycket billigare att besöka tandläkare i Sverige än i Danmark och resan över, från Helsingör till Helsingborg, tar ju bara en kvart - tjugo minuter .., det är då rakt inga problem.

"Och jag syns det är så dejligt här ...", säger hon leende.



Efteråt blir det en sväng på Bokia .., studerande av en rund anslagstavla och väntan på hemfärd.

Anslagstavlan visar en något förvandlad Tom Jones som kommer till Helsingborg i augusti.

Så dödens less jag är på alla artister som ändrar sitt utseende!

Snart ser alla likadana ut .., samma stela ansikten utan mimik.

Tack, jag föredrar människor av kött och blod där man ser att livet har satt spår.


Och så tågresa hem igen.

Bläddrar i tidningen Vi och ler åt "Vi-bilden".

Rubriken är "Utan brallor i New York".

Så här står det: "I januari genomfördes den tionde årliga "Åk tunnelbana utan byxor"-dagen i New York. Tretusenfemhundra resenärer tog på ett givet klockslag av sig byxorna mitt i rusningstrafiken, till allmän förtjusning - eller avsky -."

Det visar sig att fenomenet har spridit sig till fyrtioåtta städer jorden runt och kallas "en manifestation för knasighet".

Helt ärligt blir jag glad när jag läser (och ser) sånt här.

Vilka härliga människor!


Tittar ut genom kupéfönstret.

Ängelholm .., Båstad .., Laholm .., världen passerar revy.

"Min" del av världen - en pytteliten bit -.

I morse var det snöblandat regn i luften .., nu, några timmar senare, börjar det klarna upp.

Väl framme i landet Halland ringer jag till Sonja och Gösta och frågar om dom blir hemma .., och i så fall, bjuder dom på kaffe, om jag håller bröd (det goda från Thores bageri)?

"Du är så välkommen lilla vän ...!" säger Gösta.

I två timmar blir jag där och vi sitter i vardagsrummet med högt i tak och pratar om det ofattbara som har hänt och hur det känns att ha förlorat ett barn - om än i aldrig så vuxen ålder - och på spiselhällen står två fotografier av den som inte längre finns och mellan varven tar gråten överhand och vi säger att tillvaron ibland är en gåta och inget förstår man.

När jag går därifrån, tänker jag på hur mycket Sonja och Gösta har kommit att betyda i mitt liv.

Ungefär så.



Lite senare: baratradgard säger i en kommentar att hon tror att det är själva bilden som är fixad. Så kanske det är. Men i så fall tycker jag att mr Jones är en stor tönt som låter det ske.

Att håret är grånat är bara snyggt, tycker jag .., det är rynkorna under ögonen och kinderna jag tänker på ...

Så här ser han ut på en bild från nätet.

17 kommentarer:

baratradgard sa...

Jag tror nog bara det är på den photo-shoppade affischen som Tompa ser lite botoxad ut faktiskt. Jag var på en konsert med honom i Malmö i höstas - en helt underbar upplevelse - och där tyckte jag mest att han såg ut som en grånad gentleman.

Vågar inte köpa biljetter till Sofiero för han kan inte bli bättre än han var i Malmö och jag vill inte bli besviken.

Turtlan sa...

Ja jag föredrar bilden med det grå håret och skägget!

Ser så tillgjort ut när karlar färgar sitt hår och skägg svart.

Hur gammal är han vid det här laget käre mr Jones...?
Måste kolla på det.

Jenny sa...

Frågan är om inte svarta tavlan numer är en whiteboard-tavla till och med... ;) Och jag tror också att affischen med mr Jones är retuscherad... För inte såg han väl sån ut i Skavlan för ett tag sen?

Elisabet. sa...

baratradgard, turtlan och sportigajenny: ja,att han har färgat håret på den nedre bilden, det är ju ställt utom allt tvivel. Men jag menade mer hans ögon och framför allt under hans ögon. Jag får nog kolla på Skavlan på svt/play och jämföra.

mossfolk sa...

Hur Tom Jones ser ut nu vet jag inte. Däremot är jag rätt säker på att de allra flesta skolor idag varken har en grön eller svart tavla utan en whiteboard :)

Christina sa...

De ser alla ut som Jokern i Batman, Silvia och Co - en väldigt stram och konstig mun. Sorgligt.

Evas blogg sa...

Ur led är tiden.....

AP sa...

Tycker det töntigaste är att du bryr dig om han botoxat, opererat, fixat med bilder eller inte. Låt mannen göra som han vill.

Bloggblad sa...

Jag stör mig väldigt på den skönhetstrend som gör att jag inte kan höra vad botoxade och steloperade ansikten säger. Finns inte en chans när inget rör sig. men det är nog viktigare att vara slät på rätta ställena och pluffig på andra, än att kunna kommunicera.

Jag skulle gärna hålla föredrag om hur motsatsen... fast jag ska i alla fall i väg till integrationsenheten och föredra lite grand för invandrarmammor om hur vi tänker i skolan - och hur vi gör.

Elisabet. sa...

Till alla: jo, jag tycker att det är en bedrövlig värld när människor inte längre tycker sig duga, utan måste operera sig för att förbli evigt unga.

AP: visst får han göra som han vill, men jag tycker fortfarande att det är fånigt! Ett samhälle som till slut bara blir "yta" och där människor ser lika stela ut allihopa.

AP sa...

Men vad är skillnaden på att:
- sminka sig
- tandreglering
- färga hår

Jag fattar inte? Vad är det för skillnad?

Elisabet. sa...

AP: nej, så kan man ju också se det .., att det bara är en förlängning av allt detta, man gör det mera grundligt, går under huden och bygger upp och förändrar.

Visst.

Jag tror att det till stor del är en generationsfråga (och ja, jag inser att många äldre kvinnor och män också låter fixa till sig) och kanske också att det är mer vanligt i storstadsområden?

Men jag tycker också att ett samhälle där man känner att man till varje pris vill se ungdomlig ut, fast man närmar sig sjuttio, blir ett underligt samhälle.

Är Evig Ungdom det enda rätta?

Är slät hy och stramande kinder det enda som är viktigt?

Vad är det som är så hemskt med att åldras och att det SYNS?

Jag skulle, helt ärligt, ha blivit oerhört besviken om mormor hade lyft sina bröst, fixat botox i ansiktet och stramat upp den rynkiga halsen ,-)

Jo, så gammaldags är jag.

Ap sa...

Jag håller med om den frågeställningen. Men det handlar ju inte bara om föryngring. Förr drog kvinnor åt liven så de svimmade...tycker inte det vart så mkt bättre förr. Saken är väl att det blir känsligt när det blir en klassfråga. Sen kan man ju undra varför någon är en tönt för sina val. Det förstår jag verkligen inte.

Elisabet. sa...

AP: ja, det kan jag ändra på. Man är inte en tönt för att man gör det.

Rexxie sa...

Äsch, vad ytliga ni är! Låt folk ändra på det de är missnöjda med!

Den intressanta diskussionen hade ju varit om "Barnuppfostran ur det muslimska perspektivet"....

Ap sa...

Hahaha! Rexxie, har du några sköna inlägg om just det änet så bring them on! Spännande spännande!

Elisabet. sa...

Rexxie och AP: jag gick länge och funderade och till slut kom jag fram till att jag nog tycker att min pappa hade varit töntig, om han vid 70 års ålder hade botoxat och lyft sig ,-))

Och Rexxie: ja, få höra nu ,-)
(Du har säkert grävt upp oceaner av fakta om detta redan!)