måndag 17 oktober 2011

Natten mot idag ...


En annan strand på Samos.
Och lintotten som gick där och filosoferade för sig själv.


... blev en underlig natt.

Först några timmars sömn och sedan några timmar av vakenhet.

Å, som jag vände och vred mig!

Och jag försökte tänka på sånt som är behagligt .., jag tänkte på stranden i Kokkari på grekiska ön Samos .., jag såg liksom hur jag låg där på solstolen alldeles nära havet - men då kom jag att tänka på jordskalv och tsunamis och hur farligt det då måste vara att befinna sig alldeles vid vattnet - .., och då blev det behagliga genast mindre angenämt och jag fick tänka på nånting annat.

(Vilket påminner mig om AP som under en sömnlös natt försökte räkna får som skulle hoppa över att staket, men då började fåren snava och ramla omkull och därmed fungerade inte alls den synen för avslappning ...).

Det mest förunderliga var att även pv var vaken.

"Ja, jag ligger här och tänker på Matte C ...", sa han.

Och vi låg där och småpratade och från P1 hördes det sedvanliga vågskvalpet (som spädde på det här med tsunamitanken ...) och inte förrän vid halv tre lyckades jag somna om.

Det innebär att den här morgonen känns mer än lovligt seeeeg.

Och tack och lov att morgondagen är arbetsbefriad.

8 kommentarer:

Ulrika sa...

Här är en till som var vaken ett bra tag mitt i natten. Suck.

Anonym sa...

Oj sov du inte i natt.
Det brukar vara besvärligt värre-
Du som jobbar och måste vara trevlig
Jag sov bra , men man kan aldrig veta varför sömnen strejkar ibland.
Då gäller det att inte bli nervös för det för då går det inte alls.
Jag löser korsord tills jag somnar om lätt. Det håller tankarna borta.
Kram från eva

gunnar i vaplan sa...

Hmm, här är en som också var klarvaken vid fyra-femtiden i natt.
Drömde en massa konstigt strax innan jag vaknade. Var tvungen att kliva uppen sväng innan de efter ett bra tag gick att somna om...!

Rexxie sa...

Nämen, var det bara jag som sov bra inatt?

qi sa...

Det där vågskvalpet på radion lyssnar jag ofta på och gillar, det är lugnande för min del...

Elisabet. sa...

till er alla: det är hemskt att inte kunna sova och jag kan verkligen tänka mig att man till sist hamnar på psyket om det skulle hålla i sig i månader eller år!
Arma människor!

qi: jag tycker också om det .., det ger en slags ro.

Rexxie: du har förstås ett gott samvete ,-)

Sven Teglund sa...

Jag gillar inte matte. Så om jag inte kan somna så brukar jag börja räkna bakåt från 300. Redan på 285 brukar jag somna.

Jag brukar använda samma trix när jag försöker vara mer uthållig i sänghalmen med min fru. Om jag börjar på 300 kan jag oftast hålla mig ner till 285. Inte alls illa.....;)

Elisabet. sa...

Sven: ja, inte tänker jag på matematiska tal om jag inte kan sova .., den saken är säker ,-)