måndag 17 oktober 2011

Tur att man får lära sig ..

Ikväll har vi haft besök av kommentatorsvännen Eva från Tyresö och hennes man.

Vi satt kring köksbordet och där fanns Evas nybakade äppelkaka och så mina tunnbrödmackor med älgkött i skivor till, som pålägg.

"Men varsågoda nu ...", sa jag.

Alla tre - pv, Eva och hennes man - tog genast var sin macka.

Själv tog jag äppelkaka.

"Så kan du ju inte göra, man ska börja med mackan!" sa pv.

Jaså?

Tänk, det hade jag ingen aning om, att det finns en mack-lag.

Men nu, nu vet jag minsann.

För övrigt var det hur trevligt som helst!

11 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Min fråga: var den god även om den kom i fel ordning?

Elisabet. sa...

Sven: allt var gott ,-))

mossfolk sa...

Haha, jopp, jag brukar förespråka den där macklagen. I sambons släkt äter man kakor före smörgåstårta. Det tycker jag känns förfärligt bakvänt. Först matigare saker (av typen mackor eller smörgåstårta) och därefter sötsaker. Vi har haft ganska många (av typen "det gäller att låta mest övertygande") diskussioner om det där här hemma :)

Elisabet. sa...

mossfolk: och jag minns Anders som när vi var på Skivarps Gästgifveri, tog glass som förrätt och jag protesterade ,-)
Ja, vad då ...?
Skulle det spela någon roll? tyckte han.
Vi får nog anmäla oss till en uppfostringskurs båda två.

Evas blogg sa...

Jag är nog av den sorten att jag tar det matiga först och avslutar med det söta. En uppfostringssak kanske? Aldrig att jag ens fick se åt något sött innan maten var uppäten (när jag växte upp alltså:)

Bert sa...

"Alla tre - pv, Eva och hennes man - tog genast var sin macka.

Själv tog jag äppelkaka.

"Så kan du ju inte göra, man ska börja med kakan!" sa pv."


Och jag förstår som vanligt ingenting. Det var ju du som gjorde rätt, enligt pv. Själv gjorde han ju fel. ???????????????

Men jag hade gjort som gästerna - börjat med mackan.

Elisabet. sa...

Eva: jag ville vara artig mot äppelkakebakerskan ,-)

Bert: å, jag hade skrivit fel!
Dom tog mackorna och jag äppelkakan, förstås.

Kesu sa...

Haha! Jag tror som Eva att det där har med gammal uppfostran att göra, salt först sedan sött (om man ätit upp). Sedan blir man våldsamt avundsjuk när någon börjar med kakan - det är ju den man vill hugg in på :)

Elisabet. sa...

Kesu: ,-)
Fast älgköttsmackan var också smarrig må du tro ,-)

Kesu sa...

Det är jag övertygad om. Tyckte Harry det också?

Anonym sa...

Harry får lära sig folkvett från början.
Inte tigga vid bordet.
Det var verkligen en god trevlig kväll hos pv och Elisabeth. TACK
från Eva och hennes man