söndag 10 juni 2012

Det här gjorde oss glada ...

Bilden med moster Margit och sonen Görans text till, gjorde mig också glad.
Så var det dags igen för det som gjorde oss glada under veckan som gått.
Precis som förra gången, blir det ett litet glädjelotteri - vi tar det i morgon när pv kommit hem från jobbet - och då blir förstapriset en sååå härlig dvd-film sponsrad av den rara Barbro i Uppsala.

Först ut med glädjen är Ingalill i Ystad ....

Hej Elisabet!

Om du vill ha ett bidrag till veckans bästa/minnesvärda händelse så kommer en här:

Igår på nationaldagen var jag med om att beskåda solfenomenet som det skrivits om på senare tid. Venus passerade solen under morgontimmarna.


Venus.
Bilden lånade jag härifrån.

Min son Marcus har alltid varit oerhört intresserad av rymden så initiativet till det hela kom från honom.
Kl 02.42 steg jag ur sängen!! inte alldeles lätt, men jag fixade det o sedan frukostkorg för tre.
Kl 03.30 kom Marcus o Patrik (kompis till M) o hämtade mig o vi for österut till Simrishamn.
På en äng strax norr om Röken (restaurang) riggades kameror upp på stativ o filter o mörka glasögon togs fram. Kallt Usch. 6 grader.

Men vilken morgon. Hela havet framför oss, inga moln som skulle kunna störa det vi väntade på.
Kl 04.29 steg solen upp. Först som en liten knappnål i öster men snart i hela sin storlek. Och med kamerans förstoring kunde vi se Venus passera solen
Hela passagen kunde Marcus fånga i kameran o vi kunde även bese det med våra mörka glasögon.
Detta var häftigt.
Nästa tillfälle att se samma sak dröjer! Ca 120 år eller nåt sånt.
Trötta men nöjda fortsatte vi sen hemåt, mätta till själen av naturupplevelse o mätta i magen av en god frukost.

Bifogar en länk om det hela.

Det blev en höjdpunkt till.
På eftermiddagen var det debut för vårt barnbarn Ingmar att ge sig ut på en längre sträcka på två ben.
Många hälsningar från fru Grå.

Äldsta dottern, Maria, säger så här ...

"Jo, det bästa i veckan .., det var nog att vi hade hand om Pedro, en flatcoated retriever som är helt underbar! Han är ettochetthalvt år, men så himla duktig, kan vara lös på tomten och håller sig hela tiden hemma och det är så tomt nu när vi har lämnat igen honom!" 

Pedro ...
Den övre bilden visar Emil på väg från dagens fotbollsmatch - pojkar f. -99 -, då Bollstanäs mötte Ängby.
Matchen slutade med vinst för BSK och Emil, snart 13 år, gjorde två av målen. 
I hans knä vilar sig den jättefina hunden Pedro.

Det bästa för sportigajenny ....

Hej Elisabet

Den här veckan har jag ingen självklar "Veckans bästa"...
Jo jag klarade ju av den där bussguidningen i Gränna i fredags. Men det vete 17 om inte veckans höjdpunkt ändå är att fotbolls-EM nu är igång! Nu har man nåt att se på tv:n de närmsta veckorna! Me like.

Då jag inte äger någon "Sverige-tröja", får min Blåvittröja symbolisera glädjen i att fotbolls-EM dragit igång!

//sportigajenny

Och veckans bästa för Ulrika i Västmanland ....


Ja den kommer redan nu för det finns inget kan slå detta den här veckan:

Min son Andreas tog studenten idag!
3 år på Byggprogrammet är avklarade, med den äran!

 Det har varit så mycket lycka, så många känslor, idag att jag är alldeles omtumlad.

Jag är så STOLT över honom och jag ÄLSKAR honom så!'

Ann i Göteborg säger så här om sin glädje ...

Det roligaste som hänt i veckan var när min julklapp kom.
Jag fick en prenumeration på tidningen SPRÅK av mellansonen Johan och det är en jättebra tidskrift tycker jag.
Ja, jag skriver tidskrift, för den är fylld av artiklar och reportage om språk ur alla möjliga och omöjliga vinklar. 
Det kan vara allt från hejaramsor i fotboll till runstenar och kroppsspråk. Dessutom följer det alltid med en bilaga "Klurigt" med ordsudokus, korsord och frågetävlingar. 
Den varar länge, länge och jag bara njuuuuter hela tiden jag läser i den.

"Var vänlig mottag uttrycket för mina distingerade känslor"
(ur atikeln om artiga brev i Europa)

Hälsningar Ann.

Eva på Frösöns glädje ...

Hej Elisabet!

Det bästa som hänt under veckan var:

Att sonen med flickvän kom hem efter fem månader i Sydafrika. Att de dessutom hade med sig en mängd presenter var ett extra plus i   kanten.

Alla ljuvliga snäckor som Mirna, vår sons flickvän, hade plockat till mig på en strand i Sydafrika.

Livet i skogsbrynet. Fåglar, blommor, tystnad. Nu börjar det underbara tiden då vi kan bo nära naturen. Jag har planterat ut alla blommor och andra växter. Min nyinköpta Marockanska mynta fick dela odlingslåda med en timjanplanta.

Lördagens besök hos valparna med familj. Valparna växer i rekordfart och nu busar de korta stunder, sedan faller de pladask till golvet och somnar.

Turtlans glädje ....

Jag har svårt att bestämma mig så två bilder får visa min veckans bästa.

Sitter nu på nya båten och vår första lite längre tur.
Det ska bli första övernattningen i båten också. Snart dags för en båtmiddag. Trivs!

Igår en kväll full av skratt och ju senare kvällen blev ju lägre under bältet blev historierna som drogs...

Det var jobbets sommarfest. En tur med en fin gammal ångbåt med räkor och annat gott. 

Båtens egen Elvis sjöng för oss. Besättningens service var i toppklass!

Festen fortsatte när båten låg vid kaj. Det var då historierna dök upp från besättningen. Tål knappast att återberättas ;-)

Bästa sommarfesten på länge med goa fina arbetskamrater! Guld värda och många är vänner sen länge.

Det var mina två. Båda lika mycket värda!

Turtlan


Anna-Lena säger så här ....

Nu är allt tillbaka till vardag igen så lika roligt som i Skottland är det sannerligen inte.
Dock var det en glad och stolt mor som (för första gången i år) kollade in den beridna högvakten med sonen på unghästen Urifax.
Och så får vi väl hoppas på att sommaren kommer loss lite nästa vecka.
Kram, Anna-Lena.

Cecilia N berättar om sin glädje ...

Vilket som var bäst? Det var nog att äntligen få rida-igen i måndags. (Alltså ta igen en oanvänd lektion.) Och att få njuta lyxen att köra dit nu när bilen var hemma vilket nuförtiden är sällsynt. (Istället för att cykla i 20 minuter "nästan uppför hela tiden".) Och att träffa de som rider på måndagar som jag inte träffar så ofta nuförtiden. Och vi fick beröm, hästen och jag. Han är en gammal ridskoleräv som är jätteduktig i dressyr, men som gärna tar kommandot och "gör själv" och lätt stressar upp både sig själv och ryttaren.

Cecilia/


Och Elisabets glädje ...


Det som gjorde mig allra mest glad i veckan, har med två små barn att göra.

Först Molly, kanske 3 år, som alldeles själv hade gått in i storasysters rum och hämtat kritor och sedan gjort den här fina teckningen som lämnades i affären.
Den var "till Elisabet".
Det finns inte ord för hur glad jag blev! 
Idag kom Molly in med sin mamma och jag visade henne och Molly bilden från bloggen och berättade att nu sitter den där fina teckningen inom glas och ram i vårt vardagsrum.

Det andra handlar om lilla Alice, kanske 4 år?

Varje gång hon besöker affären med sin mamma, pratar vi om att Alice nog ska bli kassörska och bli min arbetskamrat och det tycker Alice är så roligt.

Det var dom här hon valde ...
Idag skulle hennes mormor posta ett brev och då fick Alice komma bakom disken till mig och så fick hon välja frimärken ("jag tar dom med blommer!" sa hon) och sätta fast dem på kuvertet och hon fick stämpla (åååå, så roligt!) och så fick hon ett litet papper där hon fick stämpla en gång till och hela hon strååålade som en liten sol! 

"Nu är jag nästan som en kassörska!" sa hon smajlande.

Det var det bästa i veckan för mig.


Inga kommentarer: