måndag 11 juni 2012

Gapa stort!

Drygt en timme tar det att köra från Stensjö till Helsingborg och mest hela tiden regnar det.
Ja, regnet  v r ä k e r  ner .., vindrutetorkarna åker som lärkvingar över bilrutan!

Hittar parkering på en gång - nere vid båtterminalen -, sneddar över gatan och är snart framme hos min tandläkare.
En stunds väntan bland andra patienter (mest danskar som kommit från Helsingör, det är ju så oändligt mycket billigare här) och så är det min tur.

Trettio minuter och tusen kronor senare är jag klar och tackar för mig.

Då har regnet upphört.

Vid rådhuset (som liknar ett pepparkakshus) stannar jag till och tittar på reliefen, den här ovanför.
"Rest år 1945 av danska flyktingar som i Hälsingborg fann fristad och vänner", står det, men på danska.

Danmark är nära .., bara rakt över sundet.
Broderfolk.
Eller systerfolk.

Tittar in i lilla butiken som ligger på tvärgatan, när lilla torget.
Köper ännu flera kylskåpsmagneter och några kort, även dessa designade Anne Taintor.

Butiksinnehavaren kämpar med att skylta om i fönstret och står framåtböjd som när man skurar golvet .., rumpan i vädret och hela hon i skyltfönstret .., och jag vill inte störa, utan tittar mig omkring lite .., så där tills hon verkar vara någorlunda klar.

Här är två av korten som inhandlades.
Kvinnan till höger .., det är ju ingen mindre än den här madamen!! 
Helst sanslöst vilken likhet!
(Ja, bara munnen som är aningen annorlunda!)

Butiksinnehaverskan ser trött ut.
Sliten.

Det gjorde tandläkaren också och jag frågade rakt ut .., "är du trött, Birgitta?" och hon sa .."ja, faktiskt .., det har varit studentfirande och sånt ..".

Tänk, jag kände det direkt jag kom in i behandlingsrummet.

Sist av allt slår jag mig ner på den gröna bänken, den som är på bilden, och tittar ut över världen.
Människor ilar förbi .., fingrar på sina smarta telefoner .., där är cyklister på språng .., det pratas danska och skånska och i mitt knä har jag brödpåsen från Tores Bageri, det som ligger en trappa ner från gatuplanet, mitt emot Tivolit.

Sen kör jag hemåt.
Hundkäx, lupiner och högrest gulmåra pryder vägrenen .., och med ojämna mellanrum ser jag överkörda och döda fåglar, där är tillplattade minkar, en kattunge och två igelkottar.

En röd liten bil vinglar hit och dit och jag tänker att chauffören är onykter.
Det är hon kanske, men mest av allt håller hon på att kolla sin smarta telefon.

I närheten av Halmstad kör jag om en långtradare från Aneby Hus.
En stor reklamskylt längs sidan säger ..."vi bygger på kunskap" och så en bild av en trave böcker.
Finurligt, tänker jag.

Och nu är jag hemma.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Många vindkraftsmotståndare pratar om drivor av döda fåglar under de roterande propellrarna, aldrig säger de något om trafikens dödande av fåglar, grodor, ormar och däggdjur.
Jag undrar jag vilken mänsklig verksamhet som borde begränsas???
PV

Elisabet. sa...

Ja, nån död orm har jag hittills aldrig sett på vägen ,-)

gunnar i vaplan sa...

För många överkörda djur och alldeles för få vindkraftverk...!

Rexxie sa...

Såg en dokumentär (diskussion) om vindkraft, och där var det en som konstaterade att om man lät de närboende bli delägare i vindkraftverken så upphörde kraftverken att låta, störa och döda fåglar exakt i samma ögonblick...

Rexxie sa...

Det är konstigt att införskaffandet av en smart telefon så ofta innebär att ägaren blir dummare...

Det är aldrig en bra idé att köra och försöka kolla telefonen samtidigt, och jag har konstaterat att jag knappt klarar av att prata i telefonen och köra samtidigt, än mindre sms'a och uppdatera facebook samtidigt :-)

Rexxie sa...

Appropå tandvårdskostnader: jag hoppas att du har läst på om tandvårdsstödet; det kan löna sig att fixa så mycket som möjligt när man ändå kommit igång i om man närmar sig högkostnadsskyddet.

http://www.tlv.se/tandvard/tandvardsstodet/

Elisabet. sa...

pv, Gunnar och Rexxie: jag har den allra största förståelse för människor som inte vill ha vindkraftverk runt husknuten, eller värre: en hel vindkraftpark !

Och ja, det är ologiskt, för jag tycker inte att kärnkraften bör byggas ut .., men vindkraftverk får gärna placeras där det INTE bor människor eller långt ute till havs.

Och där människor inte bryr sig.
Åker man till Danmark ser man ju oceaner av v-kraftverk, men ofta till havs. Det, däremot, gör mig inget .. för mig behöver horisonten inte vara helt obruten.

rexxie: jo, jag vet - om tandvårdskostnader - men nu gick den här av efter den vanliga (årliga) kollen, förut gjorde vi rubbet, tog även bettskenan, för att spara in på fakturan. Men tack ändå för omtanken!

Elisabet. sa...

Ps. Och även om jag finge bli hur mkt delägare som helst, så skulle jag inte vilja ha vkv runt knuten ,-) ds.

annannan sa...

Vad många intressanta reflektioner det var i den här kommentarslinjen! Jag kom alldeles av mig. Nu har jag verkligen något att tänka på, jag som entusiastiskt förespråkar förnyelsebar energi och alltid blir fundersam när de där frågorna om bieffekterna kommer upp.

Vad jag skulle skriva var att jag tänker på hur det måste ha varit under kriget, att stå där vid vattnet och titta över på andra sidan och tänka på Hitlers trupper.

Elisabet. sa...

annannan: ja, tänk vilka livsöden och vilka äventyr det måtte ha varit där ute på vattnet!

Vilka modiga människor - fyllda med civilkurage - som vågade mycket för att hjälpa danska flyktingar!

Cecilia N sa...

Som fördjupningsbok i historia i gymnasiet läste jag en bok som var skriven av han som var polis... mästaren? i Helsingborg under kriget.
Den hette nog inte brottsplats Öresund, men något liknande. Jag har för mig att titeln på något sätt satte Öresund i centrum/fokus.
Väldigt bra.

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag minns när vi nyss hade flyttat till Skåne och jag läste om slaget vid Lund och sen kom jag till Helsingborg och där hade det också stupat en massa människor ....,det var så annorlunda mot för hemma! Jag ska ta och fördjupa mig jag med.

Cecilia N sa...

Haha, och jag som kom till Umeå med Döbelns park och Kaminskikällare och en massa andra sävarslagsgrejer.
Inte visste jag nåt om det. (Och vet knappt nu heller, men de låg tydligen förlagda i Härnösand innan de for norrut.)