lördag 16 juni 2012

Slippers ...

I ett inlägg på FB skriver jag om "slippers".

Mamma hade såna; dom stod i köksgarderoben, där hon även hängde sin kappa.

Och Mian frågar om det är samma sak som "pissetofflor"?

Inte en susning, har jag.

Sen googlar jag på bilder av slippers och då kommer vanliga filttofflor upp och det är absolut inte såna jag menar, nej, jag menar hällösa skor av läder eller då kanske dom var tillverkade av plast .., inte badtofflor, utan .., ja, på mammas slippers var där alltid en klack, men ingen spetsig sådan.

En del slippers hade små, små, små hål på ovansidan av lädret.

Förstår ni vad jag menar?

11 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Ja, precis!
Jag var flera gånger med min mor och köpte nya slippers, med läderöversida och små hål. Hon gick med dem hela sitt liv!

bettankax sa...

Jag vet exakt vilka slippers du menar..

Kerstin sa...

Såg dom ut så här:
http://www.dockstasko.com
Finns hemma hos mina föräldrar också ;-)

Mian sa...

Jag bild-Googlade på pissetofflor nu och hittade detta blogginlägg:
http://kanelocayenne.blogspot.se/2012/02/nya-produkter.html

Det var såna jag menade :-)

Elisabet. sa...

till alla: jo, jag kallar nog dom också för slippers, men det var inte dom jag menade. Mamma hade typ såna, fast högre klack och liksom lite mera feminina. Det kanske bara var hon som benämnde dem slippers ,-)

Ingela sa...

Nä, dom heter slippers, helt säkert. Finns hos Dockstaskor som någon här ovan skrev. Skor för framåtskridande som Ronny Eriksson så fyndigt beskriver dem. De var helt ute för några år sen men nu nytillverkar Docksta i snygga modeller med funa färger och mönster.

Min första present till Örjan när han flyttade in här efter jul -97 var en nyckel till huset och ett par slippers.

Gerd sa...

Scholls?

Ulrika sa...

Japp, såna hade min mormor. :-)

Elisabet. sa...

Bente förstod vad jag menade och la in en bild på min facebooksids ,-)

Bert Bodin sa...

Jag har själv ett par lyxditon. Med mocka på ovansidan och foder i merinoull. De'du!

Fantastiskt praktiska. Varma på vintern och sköna när man är barfota på sommaren. Dessutom med riktig yttersula, så att man kan gå ut med dem också.

Lyckliga Grodan sa...

såna hade min mormor.. och farmor..