tisdag 26 mars 2013

En slags resumé ....

Sven-Åke har satt fast två späda björkar vid entrén. Det är dom jag pyntar.

Härlig dag  på jobbet.
Pyntar påskris utanför butiksentrén .., gula och gröna fjädrar.
Småtöser kommer och pratar ..., frågar vad jag gör .., en av dem har en lös tand, den andra har ramlat på asfalten och sträcker fram sin ena hand så där så att jag kan se - fast jag ser inget ovanligt -.

"Det är för att jag har ramlat och slagit mig ...", säger hon.
 Bästa kunderna är alltid barnen.

Vid femtiden kommer en våldsamt irriterad mamma in och handlar .., hela tiden gormar hon på sina småttingar .., skäller och på gränsen till hånar .. och jag funderar över varför man alls skaffar barn, om dom bara är till besvär?

Sen frågar B om jag vill hålla i utbildningen av sommarens nya kassörskor.
Fyra stycken blir det.
"Jättegärna!" säger jag.
Sånt är kul .., jo, jag tycker verkligen om det.
Den där glädjen i att berätta om ett yrke som man tycker om .., och vikten av att känna yrkesstolthet.
Att inte låta sig nedtryckas.
Att känna sig säker i det man sysslar med.
Den glädjen .., ååå, sicken styrka den ger!

Sex timmar på jobbet susar iväg!
Jag skriver en skylt med påskens öppettider .., förbereder postsäckarna som hämtas vid sextiden .., gratulerar en kund som hämtar ut sitt paket och jag ser - på hennes körkort -, att hon just idag fyller trettio år ..., kollar datum i juice/ost/sillavdelningen .., fyller in Arlas och Wapnös mejerivaror .., ordnar med brödvagnen så den är klar att ta ut från frysen i morgonbitti .., säljer cirkusbiljetter .., pratar med pv som kommer in och säger hej - han lånar moppen och kör till körövningen - och sen är kvällen tillända.

Då har jag våldsamt ont i höger knä.
Det som alla läkare säger att jag omöjligen kan ha ont i.
Och knäet är så svullet, så byxorna straaaamar.

Sist av allt tittar jag på amerikanska serien Girls.
Och tänk .., jag tycker att det är riktigt bra!

I morgon stundar  l e d i g   dag.


2 kommentarer:

Monet sa...

När jag läser om vad ditt yrke innebär, förut och också nu tänker jag på vad jag lärde mig häromdagen.

På franska heter kassörska: hotesse de caisse. Hotesse ska också stavas med det lilla "taket" ovanför o:et men sånt klarar inte min padda.

Jag tycker det är en vacker benämning. "Kassavärdinna". Som flygvärdinna som heter Hotesse de l'air. Riktiga swrviceyrken båda två!

Eva i Tyresö sa...

Du skildrar affärsvardagen så bra!
Äntligen förstår man vad det är att vara kassörska. Kassavärdinna!