tisdag 26 mars 2013

På frukostbrickan ...

Portobello Road, London, 2012. Och den rara damen.

Pv berättar glatt om något han hörde i Gomorron Världen i söndags.
Ja, det var så bra och så hjärtevärmande, så där så att han till och med skrev upp det hela på en liten lapp så han  i n t e   skulle glömma att berätta det för sin - då arbetande - sambo, men den där lappen den glömdes bort.
Idag på morgonen kom han ihåg vad det handlade om!   

Inlägget som sååå värmde pv:s hjärta börjar 1:40:40 in i programmet, det är åtta minuter långt och handlar om kärleken till en röst. Det tror man inte just när det hela börjar, men så är det ..., och för övrigt är det himla intressant, ja, allt det som inte handlar om just det där med rösten.
(Programmet sändes alltså i söndags, den 24:e mars).

Mer om Londons tunnelbana finns här.
 



annannan i Portugal skrev igår så här i en kommentar, angående vad man lyssnar till - det gällde då Sao Paolo i Brasilien -: 

annannan sa...
Det är ju slående att i Brasilien som eventuellt har världens bästa musik är det inte mer än att par stycken som har brasilinska artister i lurarna! 

Här (youtube-filmen ovanför) är det helt annorlunda!
I mitt tycke .., underbar musik -!



Och här frågar vi inte efter vilken musik människor lyssnar på, nej, nu är vi bara på besök i annannans hemtrakter, ja, i alla fall i Portugal!
I Lissabon?
Javisst, lätt som en plätt, så här en tisdag i mars!
Här möter vi en liten skuttande hund .., en man på en bänk .., härliga musiker .., vi ser bilder från sardinfestivalen .., får akta oss för spårvagnar och mycket annat.
Någon gång ska jag besöka den staden.
(Fyra minuter in i filmen blir jag  ö v e r l y c k l i g! Vilken glädje hon utstrålar!)

Mannen från Norrbotten, han har det svettigt numera, ja, sedan kvinnan i hans liv kom hemdragandes med mängder av växter, vilka skyndsamt ska i jorden!  Jo, jo, så kan det gå.

Mitt inne i granskogen i Dalarna, bor Solveig.
Solveig är uppvuxen i trakten av Arjeplog .., men har, som så många andra hemifrån, flyttat söderut.
När jag för drygt ett år sedan satt i familjens varma kök och bjöds på nygräddade våfflor, fick jag titta i några av hennes fotoböcker - helt fantastiska var dom -!
Nu är hon färdig med ännu ett exemplar.

Igårkväll tittade jag på reprisen av brittiska serien Barnläkarna.
Alltid lika intressant är det!
Och sorgligt.
Och underbart!
Men även i länklistan finns nånting liknande, nämligen Mottagningen.
Ack, om den rara läkaren ville skriva dagligen .., då vore min lycka gjord!

Ja, innan jag ställer fram frukostbrickan för idag, så kan den - som så önskar - ta del av vad ungdomarna i Bukarest lyssnar på i musikväg.
Och ja, ni har helt rätt!
Enjängd som jag är, så har jag helt snöat in på detta ,-)

Såja.
En på alla sätt och vis härlig tisdag önskar jag er alla!

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Nu blev jag förvirrad... det börjar 1:40:40 in och inte 1:40... :-)

Som vanligt blev jag förundrad över operationstiderna:
Sätta in ett hjälphjärta på en tvååring: 5,5 timme
Genomföra en hjärttransplantation med komplikationer på en 10-åring: 10 timmar
Operera bort en njure på en nästan-50-åring: 8,5 timme

Känns som att det borde ta betydligt längre tid att sätta in ett hjälphjärta än att ta bort en njure....

Ibland blir jag dessutom lite tveksam till om man alltid i alla lägen skall försöka göra allt...

Elisabet. sa...

Rexxie: ååå, tur att du hojtade! Nu har jag ändrat.
Ja, det där med operationstiden, det tycker jag att du borde fråga nån läkare om? Det kanske finns oerhört många blodkärl där njuren är .., lätt att det blir blödningar eller nåt sånt? Eller din tumör kanske satt knepigt till?

Det där med Barnläkarna .., ja, jag håller med - till viss del -, men det är nog svårt för anhöriga att inte sträcka sig efter det där sista halmstråete? Men visst undrar man .., vad blir det för liv, till sist?

Hjortron sa...

Hej du!
Jadu - nu är det inte så mycket granskog här. Det har ju avverkats i vinter och det är liksom ett kalhygge bortöver ... nå, inget ont: Solen flödar in! Jag tog väl i ordentligt med den här "krönikan" till fotobok jag nu gjort - men roligt är det!
Hoppas att du får fina påskdagar!
Påminn pv om att det är 103 dagar till Vansbrosimningen!!KRAM