onsdag 27 mars 2013

"Tuuuuut - tuuuuut!"


Och så hör jag ett fasligt tuuuutande ute på uppfarten och jag förstår att det är postbilen som har nåt paket eller nåt sånt, så jag slänger på mig sandalerna och hastar ut.

Mycket riktigt, där sitter den alltid så vänlige brevbäraren och viftar med ett stort, grönt paket och jag tar fram kameran och fångar honom blixtsnabbt och berättar att jag minsann har visat upp honom tidigare.

"Jaså, får man göra så ...?" säger han lite leende.

"Nej, absolut inte!" svarar jag.

Den  här sympatiske mannen är i alla fall storebror (har en lillasyster), han är född i Vågens tecken och har höger tumme upp.

Och så är han världens bäste brevbärare!

Detta fanns alltid i mitt barndomshem och senare även i min egen familj.

Och titta, vad som fanns i det gröna paketet!!

Ljusugnsbröd från Släppträsk, utanför Malå!

Påsken är härmed räddad och I love You, Gerd i Norsjö!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så gott med ljusungsbröd, brukar göra "blöta" när jag får tag i det,jag och min son tycker det är supergott!
Glad Påsk till er därnere i Halland, själv åker jag till Jämtland och Undersåker, där min dotter har fritidshus.
Hälsn. Lena i Gävle

Elisabet. sa...

Lena i Gävle: ja, blöta åt vi alltid när det var jul hemma! Nu ska jag ha lammstek i skivor som pålägg i helgen ,-)

Kattis sa...

Sååå underbart! :)

Här är det ljusugnsbröd från HB Dahlqvist tunnbrödsbageri i Skellefteå som förgyller storhelgerna. Förr om åren, då när jag var barn, passade de precis i de gröna Sverigepaketen som då fanns på Posten.

För övrigt är blöta något av det bästa som jag vet.

Elisabet. sa...

Kattis: ja, det är så smarrigt så det är inte sant!