tisdag 7 maj 2013

Ännu en förmiddag i maj ....

Vid kustvägen ...

Det var väl det här jag drömde om hemma i Malå.
Att få se stora sjok av vitsippor och få vara med om en lååångsamt utdragen vår.
Grannarna log när jag slängde ut snön på vägen ..., allt för att skynda på grönskan.
Vi bodde på Ringvägen 29.
Leina på Ringvägen 31.
Nu bor jag själv i landet Halland och hon i Bohuslän.



Från Ringvägen till Regementsgatan, till Bjäresjö 10:9, till Regementsgatan till Edjervägen.
Sommargrannarna Bengtssons häck börjar skira i grönt.



Och jag tar harry och går längs kustvägen ..., just vid korsningen när vi svänger in mellan åkrarna - där i hiet där det mest står en massa döda träd .., - hörs detta.

U n d e r b a r t!
(I Skåne hördes den ofta just när det brukade vara Eurovisonsfinal och det stämmer ju bra även här.)

Jag plockar fram kameran för att spela in ljudet, men se ..., då tystnar fågeln förstås.

Lite längre fram hittar jag dom här små krabaterna (se bilden).
I min barndom plockade jag såna och "stekte" dem i en gulemaljerad panna och så bjöd jag mamma och pappa på delikat lunch i lekstugan.

Sånt kan man komma att tänka på en alldeles vanlig tisdag i maj.

4 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Härligt! En vanlig majdag! Näktergal och vitsippor inte illa!

Anonym sa...

Rävrumpor, kallades dom små krabaterna har jag för mej?
Monica i Torsby

Monet sa...

Nu pratar du allt en redig skånska!:-). Hie, det vet bara skåningar vad det är tror jag!

SoF sa...

Jag har en liten bildpresent hos mig - till dig.