tisdag 7 maj 2013


Den ska jag köpa!


Vaknar som vanligt alldeles för tidigt .., somnar om .., drömmer att Anders har blivit en lillkille som är hos doktorn; alldeles själv går han in i undersökningsrummet och kommer sedan ut och är så glad.
Det är en sån härlig dröm .., och jag minns så väl hur hans - lilla hand -, kändes i min!

Kanske är det därför som jag blir så inutivarm när jag i SVT:s gomorron-tv lyssnar till recensenten Magnus Utvik som - med sån uppenbar glädje - berättar om en barnbok som han har läst.

Ja, en bok som lika gärna kan läsas av vuxna!

Det är den ni ser på bilden här ovanför.

Bokens illustrationer som visades i tv-rutan var oerhört detaljrika (tycker jag om ...), ja, det påminde om dom där affischerna som jag satte upp ovanför någon av döttrarnas säng, med bilder där precis allt hände! Det var på bondgården eller i stan och det vimlade av detaljer - kossor, får, spadar, traktorer, katter, höns ...-, och allt satte igång fantasin, i alla fall min.

Jo, den här boken ska jag köpa.
Författare är Stian Hole, en norrman.

Hans namn är helt nytt för mig.

Här finns en recension från GP om just den här boken.

Och här ännu mera om författaren och boken  Hermanns sommar.
Den skulle jag också vilja läsa.

Hur är det Eva i Tyresö? Är detta nånting du har upptäckt för länge sen ...?

7 kommentarer:

SoF sa...

Jag tycker ofta att de som pratar om böcker i tv, gör det så bra.
Så många olika böcker och ämnen, och nästan alla låter intressanta - på sitt sätt...

Magnus är jättebra och likaså de som är med i Go´kväll.

Å sedan finns det en kvinna som ibland är med i SVT:s morgonsoffa och som har japanskt påbrå, hon har också förmågan att förmedla något om böckerna som hon har läst - som gör att man blir intresserad.

Solskenshälsningar!

Elisabet. sa...

SoF: precis så!
Och M.U. är så engagerad, så jag rycks lätt med ,-)
Nu minsann ska jag beställa boken. Med stigande ålder lär man ju bli barn på nytt, så det blir säkert som bäst ,-)

Ruta Ett sa...

SoF: Du tänker på Yukiko Duke, som är redaktör för "Vi Läser". Hon är jättebra precis som Jessica i "Babel"

Kattis sa...

Här fullkomligt tokälskar vi alla hans böcker! :)

http://kattislillavra.blogspot.se/2011/12/harda-paket.html

Elisabet. sa...

Ruta Ett: bra med bloggprat .., jag tänkte nog att det var Yukiko Duke som SoF menade ,-)

Kattis: härligt! Jag har ALDRIG hört talas om honom; det KAN ju bero på att jag inte har några småttingar att läsa för. Men det spelar ingen roll .., jag kan ju läsa själv ,-)

Eva i Tyresö sa...

Nej men jag blir mycket intresserad av det du skriver.
Kul!

SoF sa...

Japp!
Yukiko Duke.



Tack!