söndag 19 maj 2013

En annan sorts dag ...

Igår var det så här för kunderna. Inte idag.

Inte alls så många kunder som igår - vilket säkerligen beror på vädret -, idag har det regnat mest hela eftermiddagen och då blir allt helt annorlunda!

Det visar sig att jag ska arbeta tillsammans med Josefine.
Vi kamperar ofta ihop och det fungerar jättebra, trots en åldersskillnad på kanske fyrtio år.
Nog inser jag att hon känner skillnaden, men själv tänker jag sällan - eller aldrig -på den.
Det betyder inte att jag tror mig vara ung eller yngre, men det är just det där att jag inte tänker på det.

Josefine började i fjolsomras och nu gör hon allt det jag själv gör, förutom beställningar.
Så underbart det är att se dom här unga töserna växa inombords!
Ibland förhör jag om och om och om igen på sånt som är viktigt.

"Hur var det nu .., hur mycket får ett brev väga ..?"
"Om man skickar ett rekommenderat brev, vad innebär det ..?"
"Avtalsrek ....?"
"Paket som ska utomlands, vad ska man tänka på då ...? Behövs tullhandlingar?"

Till sist sitter allt som ett smäck och jag blir så glad för deras skull!
Det här att inte känna sig trygg i sina arbetsuppgifter, det hade jag kunnat doktorera i .., men jag vet också hur det känns när det vänder!

Och kunderna tar det piano.
Där är en man som är född i Kalix och där är en annan man som berättar att han är så lättad över att den där tryckande värmen gav med sig.
 "Jag flyttade till Florida för tio år sedan, men du vet, jag fixade inte värmen ....", säger han leende.


Och lilla Isabelle har ritat en teckning som får följa med hem.
Den ska nog ramas in.

Och nu är det kväller och det regnar rejält, säger pv som just har varit ute med harry.
Hockey på tv och vi har sett det mesta av Mästarnas Mästare, men får se det slutgiltiga resultatet efteråt.  Jag hoppas på Magdalena Forsberg, men såväl hon som Anna Lindberg är värdiga vinnare.

Over and out.


4 kommentarer:

Kattis sa...

Teckningar, från småfolk, kan nog vara något av det allra bästa! :)

Jag har några riktiga hjärtevärmare av rang, från den tiden då jag undervisade på lågstadiet.

Elisabet. sa...

Kattis: ja, och småfolket är underbara kunder!

Det finns en kategori till, men dom hade jag i Ystad och det är människor som har det som din Gustav.
Finare kunder fanns inte!
Inte vänligare heller!
Jag skickar fortfarande vykort till en av dem, han som kom att betyda så mycket när jag var ny i affären.

Eva i Tyresö sa...

Du fick som du ville. Magdalena Forsberg vann!

Elisabet. sa...

Eva i Tyresö, men nu i Haverdal: ja, jag ska titta på slutet .., det missade jag ,-)