torsdag 23 maj 2013

"Hej, det är Bodil ..."

Utanför jobbet. En av dem är min.

Så låter det i andra änden av telefonen, så där vid tolvtiden på dagen.
Då förstår man.
Den helt lediga dagen är i fara.
"´Ja, jag ingen större lust, men jag kan göra det ändå ...", säger jag.
"Okej, då är det ordnat ..", säger Bodil.

Vid halv 5 susar jag iväg till affären.
Det blåser nåt hemskt och vid Särdal, där inget skyddar från havet på höger sida, gäller det att hålla i sig ordentligt.

Nu är många av sommarjobbarna på gång; likt myror fyller tre av dem in varor och i kassan klarar nu E av att stå själv och i förrgår började tösen med det vackra franska namnet att öva sig i kassan och ååå, så duktiga dom är!

Tre timmars kassaövning inlagda med ojämna mellanrum och på olika tider - jättebra är det -!
Med fasa minns jag dagen innan midsommaraftonen i Ystad, då jag fick fyra nya sommarjobbare som skulle läras upp, helst inom några timmar och dagen därpå skulle dom sitta som kassörskor! 

Men nu är det nya tider.

Vid brödhyllan träffar jag den rara Eva från Tyresö ....., och vid mejeriet kommer Lennart, han som på ryska berättade om dom varma vindarna från havet.



Här är Lennart.
Han har tagit med sig en liten remsa där han skrivit upp ett matnyttigt ungerskt ord - "skål!" -, om detta pratade vi häromkvällen, nu vill han visa ordet i sin helhet och precis då kommer pv som har cyklat från stan och det blir någon minuts surr vid mejerikylen.

Så kan tre timmar på jobbet se ut.


Inga kommentarer: