tisdag 21 maj 2013

En tisdag i maj ...


Promenad med harry.
Grusväg och lärkor som drillar högt i sky.
Maskrosor och vinbärsbuskar längs vägrenen.
Rester av en husgrund.
Näktergalen.
Halvvägs hemma låser sig mitt högra knä och jag vill skrika högt, så ont gör det!
Stannar upp och försöker tänja så försiktigt det går ..., det är som ström som går genom knäet!
Harry förstår ingenting.
Nosar och har sig.
Tittar förvånat på matte.
När allt har ordnat sig nynnar jag på den här sången.



Grannens stenmur har rasat samman.
Här har en gång varit ett stenbrott och det märks .., överallt finns stenmurar och rösen!
Perfekta gömslen för ormar och enligt Sven Gillsäter lär den här delen av Halland vara ett av landets mest ormrika.
Just det.
Sten och mera sten.
Vi bor i Stensjö.
På lördagkväll ska Mian, Annika, pv och jag själv äta middag i Steninge.



Egentligen är jag ingen fantast av penséer, men dom mörkblå är fina, tycker jag.
Hela förra sommaren stod dom så fint i trätunnan .., växte och frodades i skuggan under boken.
Och jag undrar om där finns vackrare träd än just bok? 



Tidig morgon.
Tittar på gomorron-tv med Micke Leijnegard och kvinnan vars namn jag aldrig kommer ihåg, jo, nu vet jag, Lotta Bouvin.
Duktiga är dom.
På bordet ligger silverringen och vilar sig .., och fjärrkontrollerna.
Vi tittade på danska Borgen igårkväll och fascinerades över danska skådespelarprestationer.

11 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Borgen ja, vilken otroligt bra serie, Duktiga skådespelare men också väldigt trovärdig intrig, hur dom väver ihop deras personliga förhållanden in i de politiska frågorna. Som igår när alla utforskade frågan om sexköp inom sina privata liv samtidigt som de diskuterade prostitutionen mellan partierna. Fantastiskt.

Jag ser också den amerikanska serien Newsroom som kommer efter borgen. Den är också väldigt bra tycker jag.

Elisabet, vilken bra fotograf du är! Du har så fint bildsinne, så bra på att komponera bilder så att de blir visuellt intressanta!

Elisabet. sa...

Sven: ja, det är just så .., och det är säkerligen så här det är på riktigt också. Jag tycker om dom där små nyanserna .., som när hon frågade Jeremy om han nånsin hade gått till en prostituerad och hur lite knepigt hon hade att tackla det hela.
Och så makens svar.
Och hennes känslor.
Ja, den är jättebra!
Tack för snällorden om .., ja, bilderna ,-)

Eva i Tyresö sa...

Ja dina bilder är spännande!
Melodin som du nynnade på var så fin med cornelis.
Fy för knät som inte funkar som det ska.
Ulf ser Borgen men jag sover då....
Strandpromenaden bort till Skintan var underbar på fm.

cruella sa...

Jag blev så jävla arg på det avsnittet. Att det hela bara handlar om sexualmoral och att den som inte vill se prostitution över huvud taget egentligen bara är för inskränkt! Otroligt slarvigt gjort alltihop, det finns nämligen en hel del forskning tvärtemot vad detta mycket politiska avsnitt ville hävda. Och de så kallade sexarbetarnas sammanslutningar är helt betydelselösa och globalt sett är det ungefär samma personer som kajkar runt i det sammanhanget och gör sig till talespersoner för miljoner människor som inte ens vet att något som rättigheter skulle kunna existera. Dubbelt usch.

Mian sa...

Nu har jag printat mina biljetter!

bettankax sa...

Så snygga rasben:)

Älskar såklart Borgen, jag också.
En kommentar jag tänkte lite extra på, "jag säljer en tjänst, inte min kropp"

Elisabet. sa...

Eva: jag får nog testa den där promenaden till Skintan någon dag .., jag förstår liksom inte var den går?

Cruella och bettankax: det har diskuterats prostitution på den här bloggen tidigare. Jag kan för lite för att säga varken det ena och jag dömer inte dom som prostituerar sig och i länder där det är lagligt, så dömer jag inte dom som köper sex heller.

Jag skulle aldrig betala för att få sex - om jag t.ex. levde ensam - mest för att jag skulle tycka synd om mannen som skulle tvingas vara med just mig .. ,men andra tycker förstås annorlunda.

Alldeles tvärsäker åt ena eller andra hållet är jag inte.

Mian: toppen! Hoppas det blir bättre väder ,-)

cruella sa...

Hur ser du på svenska män som åker utomlands och gladeligen köper sig prostituerade där det är lagligt med sexköp då? Jag är helt på det klara med att jag skulle sparka ut min man med huvudet före om jag hörde att han gjort något sånt. Om jag fick reda på att han gjort det innan vi träffades (vilket mer än antyddes i Borgen att "alla" normalt funtade och snälla familjefäder har gjort) skulle jag ta en rejäl funderare över hans kvinnosyn. Och det skulle förmodligen inte falla ut till hans fördel.

Jag är inte kategorisk på många områden, men här är jag obeveklig.

cruella sa...

Och så måste jag kanske vara tydlig med att jag INTE dömer någon som säljer sig - de har tragiska anledningar till det och varför döma någon som redan har förlorat så mycket. Den lyckliga horan ÄR en myt, det är även väldigt lätt att inse drivkrafterna för att bevara den myten.

cruella sa...

Lite till: Att den lyckliga horan är en myt betyder inte att det inte finns kvinnor som trivs med detta livsstilsval. Myten består i att flertalet kvinnor som är i yrket har ett reellt val (till exempel att jobba i snabbköp som det så elegant föreslogs i programmet i går). De få kvinnor som är helt tillfreds med prostitution som försörjning får aldrig någonsin i livet användas som förevändning för att sluta engagera sig emot prostitution. Det är ju en uppenbar risk som alla måste se.

Elisabet. sa...

cruella: men det beror ju också på vad man är uppvuxen med?
Om du har vuxit upp i ett land där prost. är helt lagligt ..., då har jag svårt att döma även männen.

Jag minns att jag en gång efter skilsmässan fick kontakt med en man som berättade att han brukade åka till Köpenhamn och köpa sex .., nej,honom ville jag inte ha att göra med.

Jag tycker att det är svårt det där.