onsdag 12 november 2008

Idag har min australiensyrra födelsedag!



Ni som läser här lite av och till, ni kommer nog ihåg att det var hon, Birgitta, som dråsade i backen när hon skulle beskära ett träd och detta hände veckan efter att jag hade ramlat och brutit handleden och bara en månad efter min mamma hade dött.

Vilken turbulent månad det blev!

Och som en slags dominoeffekt blev det ., ungefär som när vår pappa dog och mamma två år senare gav sig iväg till Sydamerika .., trädbeskärarsyrran med sin man och lille son emigrerade till Australien och min äldsta syster flyttade till Lund!

Jag har två systrar.
Vi har samma pappa, men olika mammor, ja, dom har samma mamma.

Inte på något enda vis är jag lik min australiensyrra .., hon är mager som en sticka, är blond och var åtminstone förr i världen ganska ... elegant av sig.

Men i ett avseende märker jag ett tydligt släktskap; alla hennes mail handlar om mat .., om middagar hit och dit och hur gott det var!

Häromdagen fick jag det här brevet från henne och det var nog första gången som ingen maträtt var nämnd.

Å andra sidan fanns där ju mr Gere.

Så här skriver hon:

"Hej, strålande väder och ca 30C.

Tillbringade förmiddagen utomhus och eftermiddagen hos tandläkaren, där jag äntligen fick den tand, som jag fick en spricka i när jag föll, fixad.


Skönt, men dyrt förstås!!!!!

I morgon skall jag bara slappa utomhus med en förhoppningsvis god bok.

I söndags var vi på bio och såg senaste Richard-Gere filmen Nights in Rodanthe.
Jag trodde inte att Janne skulle gilla den, men det gjorde han.

Själv kan jag ju se vad som helst med Mr. Gere, men vad som var bra med denna film var att alla såg ut som normala människor och inte superHollywood med full makeup när de vaknar!!!!"

Mer vanligt är att hennes brev ser ut så här ....

"Ja, det lät ju trevligt med resan till Irland.
Jag har läst så väldigt många böcker med handling på Irland, så det känns nästan som om jag varit där,

Man känner igen namn etc.


I söndags hade vi lunch för 10 personer här och det var väldigt trevligt.
Jag hade lagat min
himmelskt goda Thai-kycklingrätt, som serverades med ris.

Därefter blev det ostbricka med jordgubbar och vindruvor - rödvin eller öl till - och till kaffet marängbakelser med vispgrädde och en blandning av hallon, blåbär och björnbär.

Smarrigt värre."

Och angående fallet och konsekvenserna av detta .., får vi veta följande:

"I övrigt är det tämligen bra - har mina sämre dagar ibland, men det blir bättre och bättre.

Ingen migrän och nästan ingen huvudvärk och ingen hösnuva.
Tycker inte längre om lagrad ost, men kan äta choklad och jag kan vara utan sallad nu!!!

Konstiga saker som händer när någon rotar om i hjärnan.
Men jag har ont eller obehag ovanpå huvudet runt där man sågade upp skallen och det gör ont i håret om jag viker det åt olika håll och håret växer sakta och är av en helt annan kvalitet - numera strävt och konstigt -.

Obehaget på huvudet lär ska bestå tills det har gått ca 12 månader efter operationen.

Kram Birgitta!"

Jag är så himla glad att Birgitta klarade sig någorlunda helskinnad genom det här eländiga fallet i backen och nu när hon fyller sextiofyra .., känns det som bonus att hon är kvar hos oss!

Grattis på födelsedagen säger hon som är lillasyster och tio år yngre!

(Det där sista var särskilt viktigt!)

2 kommentarer:

Dragos sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dragos sa...

Ja jag skäms lite grand för att jag är dålig med supporten, läget är just nu sådant att jag får ju visa leg. när jag kommer hem. Men vi ska väl se om vi kan råda bot på detta.

Nu har ju du med lärt dig att ta närbilder, denna tycker jag mycket om. Men jag tycker faktiskt om dom flesta av dina bilder, texten till dom hjälper ju till att lyfta helhetsintrycket.

Ha det jättebäst och många kramar.

\\Den dåliga supporten :-)