onsdag 12 november 2008

Kursdag i Ystad ...



Utsikten från hotellet.
Man får nästan gåshud.
Jag tror nog att ni kan klicka på bilden ...


Från vänster Rickard, Emelie och Lasse.

Men åååå, sicken trevlig kursdag vi har haft idag!

Samling halv nio vid Saltsjöbadens Hotell alldeles vid havet och så svindelvackert var det i dom tillbyggda lokalerna .., med ett vresigt hav just där utanför och härliga bagels med gott pålägg och kaffe och te till frukost.


Lunchen. Himmelskt gott!

Vi var åtta Ica-supermarket-butiker från Skåne .., från Lomma, Bunkeflostrand, Ystad, Sjöbo .., Bellevue i Malmö .., Kävlinge .., och någon till som jag alltid glömmer .., och det var flera olika programpunkter, allt från ergonomi .., hot och våld (trevlig polis från Malmö .., en av kvinnorna ställde sig upp och tog en bild av honom och vi looog ...), det var ett program om hälsa .., (mycket intressant !) och det var om kundvård (dvs, service och sånt som vi hanterar dagligen .,. en ung man från Sthlm som arbetar åt Ica-skolan, riktigt duktig var han ..., höll i detta ...) och två män från brandkåren i Ystad talade om bränder och hur vi hanterar sådant om det skulle hända i våra butiker .., ja, lite sånt.

Gott om pauser var det också!

Max en dryg timmes sittning eller kanske en och en halv och så var det kaffe eller lunch.

Lunchen bestod av kycklingfiléer med en hel drös av ljuuuuvliga grönsaker till och till middag bjöds vi på först en förrätt av nån slags krabba, tror jag .., därefter en perfekt stekt ryggbiff (alldelels rosa ..) rotsakspytt på nåt vis .., och en efterrätt som jag knappt kommer ihåg.

Rött och vitt vin till maten.



Faktiskt tycker jag alltid att det är så himla intressant att se vad som finns på anteckningsblocken.
Bilden här ovanför .., den tillhör Magnus på vår affär.
Han märker på en gång att ett ord är felstavat på bildskärmen där framme.
Och han vet också att Statoil blev Sveriges mesta korvförsäljare, ja, nåt liknande var det, men det beror förstås på att just det företaget har Magnus arbetat i.



Den här har Emelie gjort.



Maria, trebarnsmamma som nyligen har återvänt efter barnledighet.
Duktig i matte, ja, har läst matte på högskolenivå och säger att hon gärna vill sitta intill pensionatsvärden på personalfesten .., "för han var ju så trevlig!" och då blir jag så glad.



Och vem har suttit och plitat ner detta, tro?
Kan det möjligen vara bloggmadamen?



På min vänstra sida sitter en ung blond flicka från malmöhållet.
Hon har tydligen spelat luffarschack!

Allt som allt blev det här en jättetrevlig dag, långt mycket trivsammare än vad jag hade drömt om!

Mycket skratt och en hel drös med glädje och väldigt mycket kamratskap!

(Och frågor om var i syskonskaran och stjärntecken ..., ja, fast det blev till middagen, när bloggmadamen var den enda från vår affär som tog vin till maten, de andra körde bil. Sen blev det skjuts hem av den snälla och rara Maria!)



Gissa tre gånger varför jag ä l s k a r Ystad!
Här är så ofattbart vackert!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
FOR NOEN VIDUNDERLIGE HAVSBILDER,DE TAR JEG MED MEG PÅ NETTHINNEN NÅR JEG SKAL GÅ TIL SENGS NÅ.HVIS JEG FÅR SOVE,SOVER MYE DÅRLIGERE NÅR DET ER FULLMÅNE
-B-

Elisabet. sa...

Hej B! Du får komma till Ystad och hälsa på någon gång .., jag har en soffa som går bra att sova på ..-)

Evas blogg sa...

Men vilken utsikt!! Och vilken mat! Förstår att det var en fin dag. Och du, jag ser på din teckning att du är duktig på att teckna!!

Elisabet. sa...

eva: ja, men du förstår så läckert det var! Havet var så NÄRA ... och maten helt ljuvlig!!!

Anonym sa...

Åh vad härligt det ser ut! Precis så där skulle jag vilja bo, med stora fönster rakt ut om havet. Fast bara när det inte är storm och risk för översvämning... :)

S o F sa...

Ja, jag kan inte säga emot dig. Vackert är det verkligen!

Säger det igen - Klicka på bilderna ska man göra!!!!! Det är väl lag på det? :)

Ha det fint!

Elisabet. sa...

peter: jag sa samma sak igår .., åååå, tänk om man finge bo så här .., öppen spis och stora fönster mot havet .., en skön läsfåtölj och fotpall ..-))

s o f: exakt! Klicklagen gäller här .-)