lördag 31 januari 2009

En dag på polisskolan ...


Ättapjötten, han den sistfödde .., på väg ut i iskalla vattnet.
Nog syns det att han redan nu gruvar sig ..-)

Det är klart att om man ska bli polis, då får man inte vara rädd att hoppa i plurret för att rädda liv, inte ens mitt i vintern!

Så det var det övningen gick ut på.



Och så i vattnet och simma tio meter och hämta den som ska räddas!
"Fy faaan mamma, händerna domnade bort så kallt var det!" säger sonen i telefonen.



Upp igen .., med isdubbar och fingrar som redan under jägarsoldattiden blev köldskadade.



Klart!!! Och in i bastun!

Och hjälp, vad man älskar den gossen.

(Som dessutom har namnsdag idag .., Per Ivar Anders .., och Ivar, det är efter morfar som aldrig fick förmånen att träffa dottersonen.)

9 kommentarer:

Christina sa...

Åh fy vad det ser kallt ut, brrrr!!!!

Tankevågor sa...

Starkt gjort av honom! Jag fryser bara jag ser bilderna.

Elisabet. sa...

Christina och londongirl: det är nog inte frågan om OM man vill .., man har nog inget val en sån här gång ..-)

Mian sa...

Simma 10 meter i det iskalla - ruggigt!
Jag såg förresten reportern Lennart Modig på Nyhetsmorgon (TV4) för några veckor sedan. Efter att han hoppat i en isvak så såg han smått chockad ut och glömde nästan att han skulle ta sig upp. Den som stod på kanten fick säga till honom något i stil med "nu tar du fram isdubbarna, de har du framme på bröstet".

Själv är jag inte sugen på att öva på detta...

Evas blogg sa...

Oj det där såg inte behagligt ut. Inte det minsta. Bra gjort!!

mossfolk sa...

Jag har precis sett brandkåren här ha en liknande övning. Och FY så kallt det såg ut!

Elisabet. sa...

mian, eva och mossfolk: ja, jag blir nästan kräksjuk bara av att Tänka Tanken ..... och då är jag inte någon badkruka.

Cecilia N sa...

Jag lunchade med en okänd polisstudent strax innan han skulle hoppa i vaken. Han var ganska sammanbiten vid tanken.

Tre stycken sa...

Brrr! Min kille ska göra det på tisdag! De ligger tydligen en termin efter med isvaken här!