lördag 31 januari 2009

Litet kalas ute på landet ...



Och så tar jag Skåneexpressen till Sjöbo där min syster hämtar upp.
Hos henne och hennes dotter och systerdotter och dalmatinern Mizz blir det gemensamt "kalas" för min systerdotter och hennes moster som är jag.

Det så kallade kalaset består i att vi sitter i hörnsoffan och mumsar på tårtan som jag nu har gjort för första, men absolut inte för sista gången.

Åååå, så fin den blev!

"Ja, somliga har då inga problem med att berömma sig själva ...", säger störstasyster när jag tar fram herr Canon och förevigar mitt bakverk.



Vid sextiden ansluter pensionatsvärden.

Det blir kaffe och tårta för honom också och prat om vindkraft och hur mycket syrran tror att det kostar att köra en tvätt i maskinen (elkostnad) ..., vi pratar om Göran Hägglund och detta att dua kungen och drottningen och systerdottern berättar, livligt viftande och gapskrattande, om när hon hittade en död mus i sin toffel!

Allt känns hemtamt och trivsamt.

Precis så.

15 kommentarer:

Linda sa...

Åh den ser supersmarrig ut!!
Klart man ska berömma sig själv, speciellt när man bakar :)

(säger hon som nästan aldrig bakar, därav allt eget beröm då det inträffar... :))

Tankevågor sa...

Oj, den ser inte bara god ut den ser ju riktigt proffsig ut!
Bra jobbat! :-)

Anonym sa...

Å nå fikk jeG lyst på kake.
Den så kjempegod ut :-D


-B-

Elisabet. sa...

lindalotta: den blev himla god!

londongirl: ja, jag funderar nu på att byta yrke och bli tårtbagerska, såklart endast med en enda modell ..-)

Bente: om du bakar den, så hde jag INTE inne den 1 tim och 10 minuter, utan kanske 50 minuter! Det var lätt som en plätt.

Anonym sa...

Å så god den ser ut! Nu blev jag sugen.

Anonym sa...

Vad god tårtan ser ut och vad snygg den är.

Anonym sa...

Å så gott det ser ut! Maila över lite är du snäll va? =)

jag är så mager, jag behöver lite vaddering.
Hahahahaha. Icke.
Men ändå.

Kram!

Christina sa...

Wow, vilken tårta!
Den ser inte bara snygg ut, den ser god ut tycker en som vanligtvis inte alls gillar sötsaker.

Anita sa...

Underbar tårta! Jag hittade receptet - den tårtan ska jag göra på min mans födelsedag om ett par veckor.
Tack för tipset Elisabet!

Mian sa...

Proffsig tårta!
Den ser fruktig och frisk ut - helt i min smak.

Ingela sa...

Jag gillar vindkraft. Det finns gott om plats för dem här i norr. Däremot fattar jag inte varför det pågår vindkraftsprojekt i nationalparker. Många platser är ju redan exploaterade i en eller annan mening men ändå långt ifrån bebyggelse. I Västerbottens inland finns det nio snurror, fem av dem på Hornberget just hitom Kriberg. Det finns planer på 60 till bara i vår kommun.

Anonym sa...

Vilket konstverk du har skapat....mums så gott

Elisabet. sa...

bettankax, nicoline, ellis, smulan, christina, ingela och gunnel: tårtan är helt suveränt enkel att göra (särskilt när man har ny elvisp med TURBO-effekt ..-) och såååå smarrig!

Den blir ganska stor dessutom.

Allt hade gått åt, om jag inte hade varit så artig och lämnat en extra-bit till PV som varit borta.


Pröva att göra den, det tycker jag!

Ingela: jag är också helt för vindkraft och sen förstår jag inte varför inte husen här nere inte har solfångare .., det fattar jag inte!

Anonym sa...

Tårtan ser jättegod ut, och fin att titta på också!
/Småländsk tjej

Elisabet. sa...

Småländsk tjej: den ÄR jättesmarrig och man kan ju variera pålägget som man vill.

Det blir dyrt med hallon och blåbär .. men det är ju utbytbart ..-)