söndag 25 januari 2009

En vanlig söndagkväll ...



... så ligger jag på soffan och gör ingenting.

Löser korsord.

Tittar på ett program som handlar om den underbare Tomas von Brömssen och plötsligt sitter jag vid hans köksbord och han har vackra tavlor på väggarna och en härlig köksmatta och efteråt läser jag en flera år gammal artikel som berättar att hans hustru dog bara så där utan vidare och jag tänker på filmen "Mitt liv som hund" som jag verkligen älskar och vilken värme han utstrålar där, herr Brömssen.

Sen ringer pensionatsvärden.

När han återvänder från festen i Småland har han elva grader varmt i huset och nu är det femton, säger han.

Allt möjligt pratar vi om.

Om hans mamma ..., om jobbet och om matlådor.

Om makaronipudding, till exempel.

Och varför man säger pasta numera och inte makaroner eller spaghetti?

Mitt i makaronipratet, just som jag håller på med mina funderingar kring ordval hit och dit, säger pensionatsvärden, så där som han ofta gör, några snällord.

Så där tjopp, bara.

Och jag tänker att den mannen ska jag nog gifta mig med nån gång.

Jepp.

Ja, bara så ni vet.

(Ja, nu vet han det också. Han lät ganska förvånad. Om man säger så ,-)

30 kommentarer:

Evas blogg sa...

Eftersom jag inte kommer att kunna vif´ga er undrar jag om jag kan få vara tärna :)

Evas blogg sa...

Viga er....ska det stå!!

Elisabet. sa...

Eva: självklart!! Du kommer att göra stor succé!

Anonym sa...

*klappar händer* klart ni ska gifta er..det har jag tänkt hela tiden!

Elisabet. sa...

marskatten: haha! Ja, det är bra att bloggvännerna planerar ens framtid ..-)

Anonym sa...

Visst har vi diskuterat dubbelbröllop?

S o F sa...

Oj! :D

Christina sa...

Nu sitter jag bara och ler :)
Man blir så glad av kärlek och människor som tycker om varandra.

Elisabet. sa...

s o f och christina: observera nu att jag skrev "nångång"! ,-)

Marge_II sa...

Det är skönt med människor som kan ta beslut.

Hälsa PV detta.

Elisabet. sa...

marge: ja, visst är det! Nåja, han lät inte så där värst ovillig direkt ..-)

Anonym sa...

Får vi komma på bröllopet?

Elisabet. sa...

gerd: det är jag helt övertygad om .., men du läste väl att jag skrev "nångång"!

(Nu börjar jag bli kallsvettig!)

Anonym sa...

haha. Jodu... Nu har du satt bollen i rullning... ;-) ;-)

Elisabet. sa...

ellis: *torkar svetten ur pannan ...*: stackars PV .., han lär nog svimma när han läser det här i morgonbitti ..-)

Anonym sa...

Haha.

Han far väl till Långbortistan nu... fniss

Men Pv - det är väl skönt att veta att det enda du behöver göra är att komma till platsen för vigseln i tid - resten planerar/sköter bloggfolket vet du. ;) ;)

Elisabet. sa...

ellis: tur att han är en LUGN och sansad ...-)

Anonym sa...

Ja det är bra det, så får vi sköta detta i lugn och ro.

Pv - vi skickar inbjudan med posten, med dag, plats och tid. ;-) ;-)

Elisabet. sa...

ellis: hahahaha ....-)

Nu går jag och lägger mig .. jag får snart migrän ..-)

Anonym sa...

:-D

Sov gott. ;)

Elisabet. sa...

Härliga bettankax-snart mormor: visst, det blir säkert hur bra som helst! Meddela bara med vem! ,-)

Evas blogg sa...

Lätt som en plätt fixar vi allt. Säg bara till när och var!

Elisabet. sa...

Eva: ännu mera skratt ...!! Ni är galna, men härliga and I love you! (lättare på engelska ...)

Anonym sa...

Ja her er vistt alt klappet og klart,mangler i grunnen bare dato...

Jeg hjelper gjerne til.

-B-

Anonym sa...

Men alltså, jag måste få minst sex månaders varning så jag kan spara ihop till en flygresa. Juli eller augusti skulle passa mig bra. (blev migränen värre nu? :p )

Elisabet. sa...

bente: .-)

Ni är galna!


matilda: jag lovar, när jag någon gång tänker gifta mig, då ska jag meddela dig i god tid!

Monet sa...

Får man ställa en enkel fråga? VEM var det som tog upp den principiella frågan om giftermål och vardaglig samvaro eller inte?
Hehe!¨
Kram och bli inte kallsvettig. Det löser sig!

Elisabet. sa...

Monet: nej, jag bara skrev det i all tanklöshet .., så där att ... ja, ja ..-)

Jag har inga som helst planer på att flytta till landet Halland och jag älskar mitt jobb och allt det där sa jag ju bara som på .., ja, jag är så impulsiv ..-)

Anonym sa...

Va????
Ska du backa nu??
PV

Elisabet. sa...

PV: "ja, vi får väl se ..." .-)