måndag 16 februari 2009

I stället för blodtryckshöjande medicin ...



Kulturminister Lena Adelsohn -Liljerot anser inte att det är konst att spraya ner en tunnelbanevagn och inte tycker hon att det är konst att krossa ett fönster i samma vagn heller.

Jag tycker att madame kulturministerns uttalande vittnar om ett alldeles särdeles gott omdöme.

I morse hörde jag Konstfacks rektor stamma fram sin förklaring till det skedda.

"Vi äger inte våra elever ...", sade han.

Och så var det ju den här kvinnan.

Ja, ja.

Och vill man vara riktigt modern i sin konst, så kan man pinka på Norrlandsoperans golv.

Så här skriver Aftonbladet.

Kiss på Operan

2007: Den spanska konstnären Itziar Okariz skulle kissa på Norrlandsoperans golv. Men en annan konstnär, Dorinel Marc, hann före och fångade upp urinen i en potta. Sedan smakade han på den och utbrast: ”This is art”.

Det är väl det som kallas för den fria konsten.

Förstås.

6 kommentarer:

Monet sa...

Vad TRÖTT man blir. Sådär höll dom på för över fyrtio år sen, slog sönder flyglar och beteede sig allmänt vansinnigt.

What else is new?

Elisabet. sa...

Monet: jag minns hur häpen mamma var över geten med ett bildäck runt magen .., hon såg den på ett museum i NY, Guggenheim, tror jag.

Men det är ju helt okej om man tycker att det är fint.

Däremot .., att slå sönder och ha sig .., nä, då tror jag att vanvettet har brutit ut.

Monet sa...

Fast den geten står ju idag på Moderna Muséet i Stockholm? Har den inte alltid varit där?

Och alla, inklusive nytillkomna tittare tycker fortfarande att det är konstigt?

Konst - eller konstigt? Rauschenberg som jag tror konstnären heter var ju i framkant när det gällde att gå vid sidan av. Och någon ska ju alltid göra det.

Men "happenings" som att kissa på golv och slå sönder saker hamnar näppeligen i konsthistorien. Tror jag iallafall.

Elisabet. sa...

Monet: nej, jag är helt övertygad om att den fanns i NY .., mamma skrev ett vykort hem och i sin dagbok om just det här .. hon hade besökt världsutställningen i Montreal och så stannade hon till i NY på tillbakavägen.

Elisabet. sa...

Monet: jag googlade och fann att köptes in 1965 till Sthlm och mamma var i NY två år senare.

Kanske finns där någon kopia ..?

Anonym sa...

Usch vad arg man blir. Ska vi verkligen betala skatt till skolor där elevernas examensprov består av vandalism eller missbruk av sjukvårdens resurser. Det tycker inte jag. Om konst ska provocera kan man hålla sig till sånt som getter med bildäck och liknande men absolut inte det sånt som skadar andra eller andras egendom. Jag blir så arg när jag läser sånt. Det är inte konst enbart konstigt och urdumt.
Oj, nu får jag nog lugna ner mig genom att titta på teckningen jag har över mitt skrivbord. Tecknad av Mathilda 4 år.