måndag 16 februari 2009

Sjukdag ...


Ligger på soffan Ektorp och lyssnar till P1.

Prat och mera prat.

Det är Täppas och damer och herrar som ringer in och säger sitt hjärtas mening.

Och sedan, ett nytt program, där en bloggmadame som skriver i en av gratistidningarna intervjuas.

Hon är "kolumnist".

Inte krönikör eller kåsör.

K o l u m n i s t.

I intervjun används ett ord mer än övriga .., faktiskt nästan hela tiden.

Det ordet är t r a n s p a r e n t.

"Ja, om man som jag är rätt transparent ...", säger metrodamen som är ung och som på bloggen berättar om sitt liv.

Transparent-transparent-transparent.

Intervjuaren kan minsann han också.

Transparent och transparens.

Det är vad jag hör när jag ligger där på soffan med Pelle intill mig.

Så nu vet man det.

Det heter inte öppenhjärtig längre.

Man är t r a n s p a r e n t.


Och utanför fönstret är himlen gråblå.

12 kommentarer:

Anonym sa...

De gamla svenska orden dör bort. Visst är det ett naturligt steg i utvecklingen, men jag tycker ändå att det är så ledsamt.

Anonym sa...

Och krya på dig!

:)

Elisabet. sa...

Matilda: ja, och jag undrar hur det kommer sig att plötsligt använder ALLA det ordet ...?

Jag visste förstås vad det betydde, men googlade ändå .., det VIMLAR nu av transparanta inlägg ..-)

Och ja, jag har minskat gatloppet till badrummet.

Tre stycken sa...

Och du är klockren som vanligt.

Hoppas du blir frisk snart!

mossfolk sa...

Här finns då inte minsta blåa nyans på himlen. Men snön ligger kvar och det är minusgrader!

Krya på dig!

Alexandra sa...

Krya på dig!!!

Elisabet. sa...

Tre stycken .., Alex och mossfolk: jag ska jobba i morgon! Kaffe och Milanokaka gör susen för bullriga magar!

Anonym sa...

Transparent blir for meg enda mer gjennomsiktig enn åpenhet.

-B-

Elisabet. sa...

Bente: för mig med, men det var i meningen att hon var helt öppen med sitt liv på bloggen .., som hon menade .., tror jag.

Monet sa...

Men för mig är det en himla skillnad på orden krönikör, kolumnist och kåsör.

Eftersom jag i över fyra var var KOLUMNIST i dåvarande lokaltidningen fick jag många gånger frågan vad skillnaden var. Att ge ett bra svar på vad en krönika och en kolumn, respektive krönikör eller kolumnist är var inte så lätt. Det känns nästan som samma sak.

Men KÅSÖR. Då är man något helt annat. Det är mera lättviktigt och ofta, eller nästan alltid med humoristiskt anslag. En kolumn eller krönika kan också ha det men tar oftast upp dagsaktuella ämnen, sk. "snackisar" och behandlar dem med bra och intressanta infallsvinklar som får andra att tänka till. På 2.500 tecken. En svår konst faktiskt!

Anonym sa...

Fick tips om din blogg av Inkan, min bloggarvän, som jag fikade med idag. Och nog måste jag säga, att det var ett gott tips. Själv skriver jag små "kåseritexter" men numer inte på denna bloggsajt, utan på www.dax.se. Har dock lagt till dig under "mina favoriter", och kommer säkert dyka upp här som flitig läsare och iblandkommenterare. Hälsn. Kåssörskan Bibchen

Elisabet. sa...

Monet: ja, hur som helst så var hon "transparent ..." ,-)

Bibchen: oj, välkommen hit ska du vara och tack för snällorden!

Nu ska jag se om jag hittar dig någonstans i stora blogghavet ,-)