fredag 13 februari 2009

Små möten .., eller stora.


Liten kille vid namn Anders.
Då, för länge sen.

Mörklockig tös står i kön i Karinas kassa, mitt emot mig.

Lillflickan vänder sig om och våra blickar möts.

"Hej du!" säger hon leende.

Vi har pratats vid ofta och jag vet att hon är pratglad.

"Du .., idag har jag en kamrat med mig (pekar med handen mot en rödhårig flicka i samma ålder), vi ska leka hela dagen .., hon är min bästa kamrat. Hon heter Ellen!", säger tösen glatt.

"Ojdå, men det blir väl jätteroligt ...?" säger jag.

"Aaaa .., det är hon som är min kamrat (pekar igen ...), hon som står där bakom mamma."

"Jahadu .., ja, hej på dig du Ellen ...", svarar jag.

Sen tackar lilltösen och kamraten och mamman för sig och går.


Lite senare.

Mamma med två döttrar ..,. fullt med varor på kassabandet .., yngsta dottern är sprallig och hoppar och skuttar och pekar så sin jacka.

"Har du fått ny jacka ..?" frågar jag.

"Aaa .., visst är den fin .., men min storasyster (pekar mot storasyster som står intill och är av den mer tystlåtna sorten ...) fick ingen, för det fanns ingen i hennes storlek, hahaha ...., så min är finare!" säger lillasyster som äger världen.

Och så skuttar hon iväg.

Inga kommentarer: