lördag 21 mars 2009

Ett lördagsfönster från Berga Säteri ...



"Var ute och åkte i våren idag.

Kommer nog snart skriva om det på min blogg, men kanske inte förrän i morgon el fredag.

Kan berätta att det finns bäver i Sörmland också!

Skriver mer sällan än du.

Tänkte på dig när jag såg det skojiga ventilationshålet eller fönstret. Sedan började jag fantisera över hur tomten stått och kikat ut genom det ovanpå höet.

Kul tankar.

Fönstret tillhör en lada på Berga säteri, som ligger en bit från Åkers styckebruk i Sörmland.

Fortsätt och ha det bra!

Jag följer din blogg!

Margareta."

3 kommentarer:

Inkan© sa...

Å jag åker ofta förbi den ladan (logen) den är STOR- när jag åker bil till Malmköping. Svärsonen som kör- vill ta en rökpaus där. Och då brukar jag sträcka på benen och beundra dessa "fönsterventiler" just för att de är vackra. Och det slår mig att även uthusen, ekonomibyggnaderna skulle se trevliga ut en gång i tiden när de byggdes. Åtminstone på de stora gårdarna.

Inkan© sa...

PS jag har min dotter med familj i Malmköping- orsaken till att jag åker med jämna mellanrum;)

Elisabet. sa...

Inkan: visst är det fantastiskt egentligen .., att förr, med sämre ekonomi .., då byggdes sååå vackra hus och man lade krut även på biutrymmena!

På innergården här där jag bor ., där är det så många detaljer som vittnar om yrkesskicklighet hos dom som byggde.

Krumeluriga tegelvarianter .., ja, t.om. på själva marken märker man hur påhittiga och konstnärliga dom var.