tisdag 17 mars 2009

Och så tre timmar på tåget igen.

Ikväll känns etthundraåttio minuter som en mindre evighet.

När klockan är nio är jag framme.

Nånting har hänt i mitt förhållande till landet Halland.

Plötsligt känns det lite som att komma hem.

Och jag tänker på hur mycket det betyder att ha Anna-Karin i stan .., nån som är "liksom min vän" .., så där så man inte är helt beroende av pensionatsvärden.

Och jag tänker också på hur oändligt mycket det betyder med alla sms-prat-samtal.

Småprat som förgyller tillvaron.

Annika i Kävlinge, till exempel.
Hur glad blev jag inte av att prata med dig ikväll, då, när jag satt på centralen i Malmö?

Och när tåget passerade Landskrona kom jag ihåg resan när ellis var här i somras och vi blev så våldsamt utskällda av den puttrige busschauffören i just Landskrona och jag kommer ihåg allt det andra också .., ellis pladaskfall i asfalten .., färjan över till Ven och timmarna i segelbåten.

Efter Helsingborg blir det sms-surr med Leina.

Vi pratskriver om förhållanden och vad det är som gör att det ena funkar, men inte det andra.

En massa glädje blir det.

Och sen är klockan nio och jag är framme och pensionatsvärden har lite besvär med sitt flimmer och jag repeterar livräddningsövningar för mig själv .., trettio kompressioner .., två inblås .., ring 112 .., allt medan vi tar kvällsvickning och jag njuter av ett glas Shiraz-vin ..., och nu är det kväller och sängdags och Pelle är över sig av glädje och jag med.

Just så.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kram och ha det så gott i Hallandet och hoppas det inte blir något mer hjärtflimmer! (det var kanske för att du och Pelle kom...)

Bloggullet sa...

Jag kom hit genom länk och undrar varför jag inte kommit hit förrän nu. Jag har ju sett dig i kommentarsfälten hos bloggvänner. Nu är jag här och det är trevligt,och du bor ju också i skåne.;0)
Kramar

Anonym sa...

Hu! Lite räligt med det där flimret. Jag hoppas att han slipper det, så att ni kan mysa tillsammans däruppe.

mossfolk sa...

Bortsett från flimmer (jag trodde föresten att det var 15 kompressioner, borde nog gå en ny kurs) låter det precis hur bra som helst!
Hoppas att det blir en härlig vårig ledig onsdag!

Anonym sa...

Jag vill bara dementera det här med flimmer. Jag tyckte att det kändes lite åt det hållet men pulsen var alldeles perfekt, lugn och stabil, inte ens en liten antydan till flimmer.
Hon har allt en liten tendens att dramatisera detta problem, bloggmadamen, mer än vad det egentligen är värt.
Tycker en fullt frisk PV; om än lite svagare efter flunsan. Det är en seg rackare, den där virusen. Men boggerskan verkar helt återställd, inte riktigt rättvist, jag var faktiskt sjuk först.

Mian sa...

Är du där i Halland igen, så snart.
Vad härligt!
Ha det så skönt och pyssla om PV tills dess att han är FULLT frisk...

Elisabet. sa...

Mian: jag slutar tre på tisdagar och börjar elva på torsdag igen. Och jag längtade hit.
Så jag tog tåget vid sex och kom fram tre timmar senare och blir här tills i morgonbitti.

Och sååå mycket överdriver jag inte .., mitt i det man skulle sova säger han ..."ååå, det känns som om det hoppar i hjärtat ...., nu är det lite oroligt ...".

Vad ska man då tro, när han bevisligen har hjärtbesvär?

Nää, nu försöker han vara tuffare än han är ..-)

Marskatten: jo, det blir nog för mycket .. han orkar inte med riktigt ..-))

Bloggullet: välkommen hit! Och vilken fin katt .., den får jag nog visa för Pelle .-)

*P*: nä, vi hade kurs för ett år sedan .., då var det 30 tryck och hjälp, vad jobbigt att hålla på en längre stund!

Anonym sa...

Men hur som haver så stärker det röda vinet alla mediciner som motverkar embolier och annat som är lite farligt med flimmrande hjärtan... SÅ ta ett glas ihpp vetja och njut tillsammans !

Kram Lotha