onsdag 22 september 2010

Eftermiddag ...


Här sitter vi och äter varma kamben.
Som servetter använder vi utrivna sidor av tidningen Dagens Industri.

Och det är bestämt att vi ska mötas vid Ica Supermarket i Söndrum, på vägen mot Tylösand.

"Den ligger efter Preem-macken ..", säger pv, som ska cykla dit direkt från jobbet.

Men jag kör förstås fel och hamnar långt ute i Tylösand och passerar den ena golfbanan tjusigare än den andra och där är villor som man bara kan drömma om och stora som schabrak är dom, en del ser mera ut som betongbunkrar än vanliga hus .., och där finns minst två, ofta tre bilar på varje infart (plus såna här golfbilar som man åker omkring med) och en av dem, bilarna, är nästan alltid av tyskt fabrikat.

Vid ett villaområde av mer ordinär standard, stannar jag till och frågar en kvinna om vägen.
Kvinnan håller just på att rasta sin hund.

"Kör rakt fram och ta sen höger, men inte mot Frösakull!" säger hon.

Okej.

Och jag hittar.

Väl framme i Söndrum och inne i Icabutiken, köper jag - som då har sockerfall och är hysteriskt hungrig - nygrillade kamben.

Därefter kör pv, som är en komplett ängel, till Tylösands havsbad och där - vid hotellet -, parkerar vi bilen, tar sikte på första bästa bänk och kalasar sedan på kambenen.

Å, Gud, så gott!



Stranden är kilometerlång och bred och har en helt annan sand än den här vid Stensjö.

Här är den mycket, mycket finkornigare!



"Här har jag varit för en fem år sedan kanske ..., jag låg på stranden och hade Emil och Nicole
ovanpå mig och så berättade jag hittepåsagor för dem och efteråt blev vi alla bjudna på underbar middag inne i Halmstad", säger jag.

Tänk .., om man hade kunnat titta in i framtiden.



Hela landskapet är annorlunda i Tylösand och ändå är det bara knappt två mil bort.

Här, vid havet (vid pensionatet), finns nästan bara klipphällar.

I Tylösand är det sanddyner så långt ögat når!



När jag är mätt och belåten, blir jag så glad och nöjd.

Ååå, jag säger till pv att han är då för snäll som tog mig hit och någon gång kan vi väl ta med oss picknick-korg och promenera längs Prins Bertils Stig som går från stan och nästan två mil längs havet.



Så här ser det ut.



Och här borde jag väl kunna få arbete ...?



En trappa leder ner mot parkeringen.

Stenarna är släta som sammet.

13 kommentarer:

Mian sa...

Så härligt ni har det!
Vilken fin höstdag.

Turtlan sa...

Där var jag, M och tjejerna förra sommaren. Jag och lillasyster badade på hej vilt när ett rejält åskväder drog in över Tylösand.
M och storasyster stod på stranden, en frös och den andre (= M ) gillade inte att jag släpade med lillasyster i badet när åskan mullrade runt om oss....

Slutade med att vi fick ta skydd under en uteserverings veranda när det ösvräkte ner och blåste som bara den.

Sjöblöta kläder för inga kassar med att lägga dem i då vi "spontanbadade".

Sen var det fyra blöta och sandiga värmlänningar som vandrade tillbaka till bilen för att få torra kläder på oss.

Men sen blev det glass :-)
Härligt minne från Tylösand för mig.

Men året innan var bara jag och M där.... då var det mer kramigt ibland sanddynorna ;-)

Anonym sa...

Vilken härlig utflykt!!Men GPS vore något för dig tror jag men samtidigt får du ju se så mycket mer/Babsan som åker till Kreta på lördag i två veckor och åååååååååååå vad jag längtar!!!

Elisabet. sa...

Mian, Babsan och Turtlan: ja, tänk så lite som behövs för att man ska bli glad!

En liten pjutteutflykt, bara.

Prins Bertils Stig är 18 km lång och jag hoppas att vi kan gå där, åtminstone en DEL av den, någon gång.

S o F sa...

Tack för alla underbara vid-havet-bilder!! Det är nästan så att jag hör vindens sus...

Varma hälsningar!

Elisabet. sa...

S o F: det lustiga är att i Tylösand upplever man inte alls blåsten på samma sätt som här i Stensjö. Jag förstår det inte?

Steel City Anna sa...

Havet saknar jag verkligen, viket är ironiskt när man bor på en ö ...

Elisabet. sa...

Anna J: har man vuxit upp vid vatten, då är det nästan hopplöst att tänka sig att flytta till ....inlandet, UTAN vatten.

Det behöver kanske inte vara ett hav, en insjö går också bra, om det bara går att bada i den så .-)

Christina sa...

Vilka fantastiska vyer över sanddyner och molnhimlar!!!
Så härligt ni bor.
Men du - vad är kamben för ngt? Revbensspjäll, eller...?

Elisabet. sa...

Christina: ja,Halland är vackert!

Här får du se vad kamben är.

http://www.svenskkottinformation.se/gris_250/kamben/

Evas blogg sa...

Men så fina bilder! Rena semesterbilderna för en fjällbo som jag.

Linda sa...

Precis där stannade vi på hemvägen från Steninge i fjol, då när Ebba fortfarande låg och skvalpade i magen och vi hade haft en fin helg på vandrarhemmet.
Bettankax poserade vid "Bettans Bar", så jag tror att ni får dela på tjänsten :)
Det var en alldeles ljummen vårdag i maj och vi åt glass och njöt av livet..

Christina sa...

Tack för länken Elisabet! Och vilken länk sen ;) Den bokmärkte jag direkt.