söndag 19 september 2010

Söndag ...



Så är det då dags.
Och återigen tänker jag att ..., å, vilken gåva att få vara född i det här landet, ett land där jag inte riskerar att få ett skott i pannan för att jag lämnar min röst - eller röstar på "fel" parti -.



Som vallokal används det nuvarande församlingshemmet i Eftra.
Sedan en tid tillbaka är huset till salu och jag står och funderar om man kunde driva vandrarhem just där?
Eller pensionat?
Utanför vallokalen står en kvinna och samlar in pengar till Bengt Westerberg Röda Korset.



Behövde man visa legitimation i Malå?
I Österporthallen hände det att någon sa ..."jaha, är det du .., är du ledig idag Elisabet?"
Nu är det andra tider.



En av valförrättarna, han som sitter närmast dörren och ger oss kuverten, visar sig heta Kristoffer med k och han förklarar att detta kan vara såväl första som sista gången jag röstar i just den här lokalen, ja, den är ju till salu.

Medan pv ägnar sig åt röstandet, står jag och småpratar med herr Kristoffer.
Människor kommer och går .., bakom tre gröna skärmar ser jag benen på några kvinnor.



Alldeles utanför församlingshemmet ligger Eftra kyrka som i mina ögon är så underbart vacker!
Och tanken slår mig, att om jag dör och fortfarande bor i Stensjö, är det förmodligen här jag kommer att begravas.


Står man här upppe, har man en bedårande utsikt över dalen.



Från bilradion hörs prat om valet och procent hit och dit.

Ja.

För somliga spelar det nog inte längre någon roll vem som vinner valet.

Allt är förgängligt.


Att förpackningens utseende kan locka till köp, stämmer i alla fall på mig.
Det här tycker jag är ett exempel på just det.

Efter röstandet åker vi till Falkenberg, till Coop Forum, och handlar.

Det visar sig vara en jättestor butik och det blir småprat med en av de tjugofem anställda, en kvinna i min ålder som tycks så rar.

"Hur är det .., ni behöver ingen kassörska ..?" säger jag.

I kassan sitter en annan kvinna i mogen ålder .., kvinnan ler vänligt och jag tänker att ..,"åå, här skulle man nog ...!"



På hemvägen väljer pv att svänga av mot Boberg och vi kommer till Hallarna där Susseån kommer bruuuusande!



"Undrar om det inte att det var här som Gunnar kom paddlande med sin kajak i somras, fast då var det ju mindre vatten där ..?" säger pv.

Sist av allt svänger vi in till bonden och köper ett flak ägg för 45 kronor och ett av dem dråsar i golvet inom loppet av en timme (pv) och nu är röstandet överstökat och i eftermiddag tänker vi fira valet (ja,man kan ju i alla fall fira att man har möjligt att göra sin röst hörd ...) med att gå ut och äta middag i Steninge.

Klockan 17.00 slår vi oss ned vid ett bord i Göstas Café, som numera heter nånting annat.

Nära havet är det i alla fall.

Ajöken, sa fröken.

12 kommentarer:

Peter sa...

Förgängligt.

Ja...nog är det så...

Vonkis sa...

Oj, det var inte lite ni han med på er röstningsturné.

Och visst är det fria valet något att fira, här ska vi slå på stort med en morotskaka.

Lena sa...

Här blir det efterrätt för att fira! Varje gång jag passerar Eftra tänker jag att jag borde stanna för det är ju så vackert.
Mmn, nära havet är nog inte en underdrift.

Anonym sa...

Tänkte det samma idag på väg till röstlokalen.
I många länder så endera så sprängs det bomber utanför vallokalen eller så fuskräknas det.

En viktig dag idag!

Turtlan.

gunnar i vaplan sa...

Jo, det var där i ån som jag paddlade i somras, jag var inte ända upp till dammen och det var väldigt lite vatten då.
Nu ska jag iväg till Folkets Hus här i Vaplan - valvaka på gång - mat, underhållning och TV och hoppas att få fira ordentligt i natt :-)
Skål..!

Mian sa...

Församlinghemmet i Eftra ser ut att passa perfekt till vandrarhem!

Åk och presentera dig på COOP och känn på stämningen lite.

mossfolk sa...

Vilken röstningsrunda ni gjorde. Låter riktigt riktigt bra.
Och du kan väl göra ett riktigt besök på coop?

Elisabet. sa...

Peter: ja, jag tänkte .., att vi tycker att allt är så viktigt .., och ändå är det bara en tidsfråga ..., - jag har inte nån dödslängtan och ingen dödsångest - men tanken slog mig ändå.

Vonkis: det blev god mat där nere vid havet. pv fick ta vin till maten och körde hem.

Lena: ja, visst är det fint där! I våras eller fjolvåras stannade jag verkligen till och gick och strosade på kyrkogården .., det var fint väder och sååå vackert!

Turtlan: ja, vilken förmån att ha fått komma till världen just i det här landet.

Gunnar: du skulle ha sett vilket bruuuusande fall där var! Och laxtrappa också.

Mian och mossfolk: ja, det är tanken .., att åka runt till olika affärer, det ska jag göra i veckan.

dean sa...

Men vad sa de när du frågade om de behövde personal, undrar jag? Jag hoppas de sa ja :)

Elisabet. sa...

dean: nej, den här rara kvinnan var ju anställd, så hon sa bara att dom var 25 stycken nu och i kassan sitter mest ungdomar (billigare arb.kraft förstås) och jag vet ju hur det är, det var ofta inne människor hos oss och hörde sig för .., även om det inte fanns lediga tjänster.

Men jag ska höra av mig ändå till den som är personalansvarig, det är ju det enda jag kan göra.

Visa att man finns.

Christina sa...

Så roligt att du tar upp Saltå kvarns förpackningar. Det är en kollega som gör dem och de är så fina, det tycker jag med :)
Både moderna och lite gammeldags på en och samma gång.

Hajar till vid bilden av legitimationen i samband med röstandet. Jag tänkte inte på det igår, men vi behövde inte visa någon, så trevligt :)

Håller tummarna för att du snart sitter i kassan på Coop t ex.

Elisabet. sa...

Christina: hälsa din vän som illustrerar .., att jag ÄLSKAR dom här förpackningarna .., eller, sättet dom är utformade på.

Det ger en sån härlig nostalgisk känsla och är så snyggt!