lördag 25 september 2010

Minns ni ....?


Och ett exlibris av den vackrare sorten ..

... den där vackra boken som Jan och Mian kom med?

Den som jag hade med mig på tåget.

I torsdags.

Författare var Lars Gyllensten och där fanns ett sådant vackert exlibris, det är det som är på bilden.

Och jag satt på Öresundståget och funderade över vem denne Olov Fr. Holm var?

Hur hade hans livet gestaltat sig?

Nu på morgonen fick jag i alla fall veta lite.

Det var Mian som hade forskat i "Vem är vem i ....?"

Jo, denne Olov F. Holm föddes den 26/12 1905 i Falköping.
Stenbock, alltså.

Han tog studenten 1924, blev med.kand 1928 och med.lic. 1934.

Därefter började hans läkarbana med tjänstgöring på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, på Serafimerlasarettets röntgenavdelning, därefter på Radiumhemmet .., han fortsatte vidare till Örebro där han blev biträdande överläkare på röntgenavdelningen, för att slutligen komma hem till Falköping, där han 1950 blev överläkare på lasarettet.

Olov F. Holm gifte sig med Kajsa-Lena, f. Nilsson, dotter till Arthur Nilsson och hans hustru, f. Johansson.

Olof blev pappa till två barn, Karl-Olov och Lena (som adopterades).

Och tack, du underbara Mian för all denna information!

4 kommentarer:

Mian sa...

Jaså stenbock... ;)

Mian sa...

Och jag (Mian) bor sedan 18 år tillbaka på just Storgatan 30 i Falköping. Vilken tillfällighet.

Karin sa...

Min morfar var det. Mycket duktig! Var väldigt fin våning de hade där. Firade jul där med mormor o morfar o kusin Mia o resten av familjen.saknar mormor o morfar. Har böcker därifrån som har likadant märke

Elisabet. sa...

mihoo och Karin: men hur kan jag ha missat din kommentar Mia? Förmodligen för att jag kanske inte var hemma då?
Tack till er båda som berättade! Så helt fantastiskt!