fredag 24 september 2010

Guldpärlor ...




Igår, just som jag stod utanför Centralen i Malmö och väntade på sonen, upptäckte jag ett bekant ansikte.

Ett "ljudbekant" ansikte.

Och när jag såg honom , tänkte jag direkt på alla avslutningar han har haft.

Typ ..., "Kjell-Albin Abrahamsson, Warszawa".

Och så tänkte jag vidare, på andra som fastnat i minnesnätet.

Alla vi som växte upp på 60-talet minns väl ...

"Arne Thorén, FN-högkvarteret New York".

"Arne Thorén, Washington".

"Arne Thorén, Dallas".

Så snart man (eller i alla fall jag) hörde herr Thoréns röst, trodde man att världskrig hade utbrutit.

Det fanns någon som var stationerad i Bonn, men hans namn kommer jag inte ihåg?

Och där var .., "Bo Järborg, London"!

För att inte tala om "Knut Ståhlberg, Paris."

Ingen kan väl ha glömt hur han lät?

Om så är fallet, finns den här.

Nu på morgonen låg jag i sängen och lyssnade till Ekot.
Där pratade en annan, helt fantastisk korrespondent.

Ja, har du missat det, så lyssna till Cecilia Uddéns lysande reportage!'

På samma sida kan man finna Nils Horners skildring från förberedelserna för Samväldesspelen i Indien.

Nils Horner har blandat intervjuer med sitt eget prat .., det är mycket prat inklippt och jag älskar det sättet att berätta på!

Summa summarum: vilka suveräna medarbetare Sveriges Radio har!

1 kommentar:

gunnar i vaplan sa...

Verkligen bra, Cecilia Uddéns reportage.
Här är en länk till en som också är bra. Lyssna på senaste programmet ca 17 minuter i i sändningen så läser Elin Klinga upp en egen krönika om valresultatet - jättebra tycker jag iaf.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3061&grupp=11954