måndag 29 oktober 2012

DBIV för Ann i Göteborg ...

Det bästa i veckan var nog besöket i Borås på Textilhögskolan på tisdagen.
På väg till skolan passerade jag “Ute” – den sötaste skulptur jag sett på länge.
(Elisabet säger: konstnär är Charlotte Gyllenhammar. 
En likadan skulptur finns hemma i Västerbotten i Umedalens skulpturpark och en sak kan jag säga; finare skulpturer än såna här, det tycker jag helt enkelt inte finns!)

Först var det föreläsningen på Textilhögskolan och den här gången handlade om “vävteknik”.
Föreläsaren var oerhört duktig och lyckades trollbinda åtminstone mig mellan elva och halvfem på eftermiddagen. 
Vi gjorde också ett besök i vävlabbet, där studenterna får prova att väva på olika vävmaskiner, griparmaskiner, jaquardmaskiner och vanliga skyttelmaskiner. Jag tycker att det är sååå kul att upptäcka att min utbrända hjärna fortfarande kan ta in information, men det kostar...dagarna efter är jag slut.
Efter “skoldagen” blev jag bjuden på middag hemma hos Henrik och det var en festmiddag, kan jag säga. Han gillar att experimentera med maträtter och han bjöd på rostade paprikor fyllda med starka korvar och en delikat quinoasallad (stavas det så?) med gula tomater och romansallad.
Det var det bästa i veckan!
Kramar till alla

1 kommentar:

Ruta Ett sa...

Jag tror att konstnären heter Charlotte Gyllenhammar, Åtminstone står det så på skylten.