onsdag 31 oktober 2012

Elisabet om sin (min) dag ...

"Å, så skönt att detta är över, bäst att vila lite!" tänker han kanske, den nyfödde.


Vaknar som alltid vid tre, fyratiden.
Puttar undan harry som ligger för nära - det blir varmt -. 
Fem stiger pv upp .., hör honom slamra lite där nere, men somnar om.
Upp vid sju.
Slår på tv:n det första jag gör .,. hör att datorn är påslagen.
På skärmen syns då nästan alltid SMHI:s sida - någon har kollat vädret och vindarna -.
Vid åtta tar jag harry på promenad.
Sen egen frukost.
Ägg, färskpressad juice, Zoegakaffe (nyöppnat paket) och mackor.
Herrgårdsost.
Läser DN liggande på soffan.
Ramlar över ett blått album.
Tittar på bilder.
En liten Anders på mitt bröst - det är en ljuvlig sommardag i juli 1986 -. 
Telefonsurr med en madamen på Frösön.
Fyller på frön till småfåglarna.
Skriver mejl.
Får mejl.
Blodpudding med rödkålssallad till lunch.
Får härlig bild av AP:s skrivbord på min Iphone.
"Har du musen på vänster sida av tangentbordet?" skriver jag förvånat.
Får ett alldeles underbart svar som är denna tös i ett nötskal.
Det handlar om att rida bättre i vänstervarv.
Sen blir det dammsugning, disk och mera mejl och fotografering. 
Ser en spillkråka ute vid eken.
Lyssnar till andlig musik.
Sjunger med.
Väntar hem pv vid femtiden.
Fisk till middag.
Sen ska han tydligen jobba hårt ,-)

Pv berättar om sin dag ...


Upp strax efter fem och sedan till postlådan tillsammans med min kompis Harry, som är pigg så dags.
In med DN under armen, fixar till te och två mackor, alltid marmelad och ost.
Cyklar iväg kl 06, om det inte blir rullskidor för då blir det en halvtimme tidigare.
Dusch på jobbet.
Jobb.
Cykla hem, dusch. 
Och sedan sätter sambon mig i hårt arbete tills man stapplar i säng efter sportnytt.
PV 

Eva från Tyresö om sin dag ...

Tack jag stapplar omkring efter min operation igår. Inkontinens
Allt gick bra och alla var så rara och det allra bästa var att jag äntligen fick min operation efter 5 timmars väntan. Då hinner man bli nervös.
Men nu är jag hemma och allt är över och jag hoppas innerligt att jag slipper hostanfalls-kissningarna. 
Vi får väl se. 


Lyckliga Grodans dag ...

vardagslunk:
Klockan ringer 6.02
tvättar ansiktet
jag mediterar i ca 10 minuter
frukost (alltid samma: fjällfil m musli och sedan en jättekopp kaffe m mjölk)
åker till jobbet antingen vid 7 eller kvart i 8 ( har två arbetsplatser)
jobbar hela dagen
hemma antingen vid fem- eller sextiden.
äter
tvingar ut mig på en promenad ( har timer så att jag vänder efter X antal minuter) Jag gillar verkligen inte promenader.
Småfix här hemma, eller TV-titt
Går och lägger mig vid tio-tiden (+ - en timme) 

Ann i Göteborgs dag ...


9.30 väcktes jag av telefonen. Svarade inte, vederbörande får ringa igen.
Kaffe och morgontidning.
Vindsröjning med mellansonen någon timme, innan han ska till sitt arbete.
Samtal med hundägare om ev. ny "daghund# vid lunchtid.
Ihoppackning av syrummet och klippning av mönster och sömnad av skjorta och fortsatt stickning av "småvarmt" till julklappar till frusna.
Klappa katten, disk, när mannen kommit hem - mera vindsröjning.
OCH lite läsning av "Mississippi"!

Ulrikas dag ser ut så här ...

Här blir det också hundpromenader, och kattungegos förstås. :-)
(Hon sover tätt intill mig varje natt, lycka!)

Det ska också packas garnbeställningar och uppdateras en massa på Stickamera. Jag ska planera stickkurser jag ska hålla (vad ska de innehålla, hur mkt hinner vi per gång, skriva ner instruktioner osv osv), och fler "stickmysdagar".

Har också ett par mönster som ska översättas till engelska, och ett annat som ska renskrivas och läggas ut.

Ja, sen är det ju allt det vanliga: tömma/fylla diskmaskinen, dammsuga, tvätta osv.

Mians dag ser ut så här ...

Bild: Mian ..., visar arbetsplatsen.

Upp 05.40.
Promenad till järnvägsstationen kl 06.45.
Tåg kl 07.11
Jobb 07.30-16.20.
Så här TROR jag att det sedan blir:
Tåg hem 16.32
Promenad hem från jvst - i mörker...(åtminstone nästan mörkt)
Något lätt att äta, kanske en macka med kokt ägg.
Förmodligen trött, det är jag just nu på kvällarna... jättetrött...
Slösurfning på mobil eller iPad.
Nyheter på TV.
Lägger mig tidigt, orkar kanske läsa en kort stund.

Sen börjar allt om på nytt igen i morgon kl 05.40 :-)
Ulrika beskrev detta så bra i sin gamla blogg: det är som en stickbeskrivning, upprepa x ggr mellan * ...*
Denna tid på året skulle jag lätt kunna vara utan.

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Ann - ny daghund?

Steel City Anna sa...

PV har det inte lätt ;)

Elisabet. sa...

Steel City Anna: nej du .., han får jobba hårt när man nu fått en kvinna i huset ,-)