onsdag 21 januari 2009



Inte visste jag ....

... att den här boken, är den mest sålda i Frankrike under 2008.

Men nu vet jag, tack vare en artikel i måndagens Sydsvenska.

Så här berättar kockan Marine Labrune för artikelförfattaren Magnus Falkehed.

"Jag har inte sett något liknande sedan Da Vinci-koden. Värst var det i höstas. Då kunde man inte gå in i en tunnelbanevagn utan att mötan någon med näsan i en Stieg Larsson-bok.
Mest kvinnor faktiskt ...".

Marc de Gouvenain heter förläggaren på det relativt lilla uppstickarförlaget Actes Sud.

"Jag skrev ut det som ett mycket långt Word-dokument från en e-post. Sedan sträckläste jag allting. Jag tog det med en gång", säger han.

Fantastiskt.

Visst är det!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteroligt att det går så bra för de böckerna, och sorgligt att författaren inte får glädjas åt det.

(Hälsar hon som verkar vara den enda i universum som tyckte boken var dööööööötråkig. :) )

Elisabet. sa...

ellis: va? tyckte du inte om den??
Nåja.
Jag är väl den enda i universum som inte föll pladask för Harry Potter.

Anonym sa...

Jag plågade mig igenom dem. De sista 2-3 kapitlen var bra, men före det? En enda låååååång raksträcka. Puh.

Christina sa...

He he, jag håller faktiskt med Ellis, jag sträckläste visserligen böckerna, men blev inte heller så imponerad.

Igår läste jag däremot Åsa Larssons sista, och fick stanna upp hela tiden och läsa om meningar och uttryck som var en njutning att få ta del av.
Åh, vad hon skriver bra!

Men fantastiskt att de slår så bra i Frankrike! Och så sorgligt med hela den bedrövliga arvshistorien.

Elisabet. sa...

ellis: de sista kapitlet i den sista boken, tyckte jag var bedrövlig och det kändes som om någon annan plötsligt hade börjat skriva.
Då tyckte jag att den kändes som en kioskdeckare ..-)

christina: jo, hon är bra! Och pengar .., det kan verkligen ställa till oreda. Tur att mina slipper tänka på sånt ..-)

Anonym sa...

Christina - Å! Jag trodde jag var den enda. :-)

Elisabet - ;-)

Monet sa...

Men Elisabet? Läser du mina blogginlägg slarvigt:-)?

Under mina inlägg om julklappar finns till och med bilder på böckerna på franska. Alla tre inköptes till den franska svärsonen som julklapp. Tack och lov hade han inte läst dem. Han bor numera i Luxemburg och där kanske de inte är lika populära.

De var inte i pocket men heller inte inbundna och kostade skjortan, nästan 300 kr styck. Så nog blir det pengar för arvtagarna alltid, det förstår man

Ofta här i Frankrike när vi berättar att vi är från Sverige säger man att man känner till två svenska personer: Zlatan och "Stiigg", dvs Stieg Larsson!!

Elisabet. sa...

monet: ja du monet, en den inlägg läser jag inte alls ,-))

Jag ställer mig genast i skamvrån och skäms en stund.

Ajabaja.

Ingela sa...

Jag tyckte att de var sådär när jag läste den första, särskilt första halvan av den, Men sen blev jag fångad. Fast jag är också en sån som många gånger inte tycker om det som "alla" läser. Harry Potter, Da Vinci-koden, för att inta tala om Li*za M...gäääsp.

Däremot läste jag i går ut en helt fantastisk bok. Bloggar väl om den endera dagen.

Elisabet. sa...

ingela: det ska bli spännande att ta del av den boken ..., påminn mig gärna när du berättat!