lördag 24 januari 2009

Maria Hanssons vänstra hand ...



Den här vänsterhanden tillhör min arbetskamrat Maria H.

Maria är som så många andra i affären Vattuman, men alldeles på gränsen till att vara Fisk.

Om jag minns rätt, blir hon 34 år om en månad.

Maria är ansvarig för ost och pålägg, ja, delikatesser helt enkelt, men hon kan så mycket mera.

Hon är skärpt och när vi har varit på kurs, är hon den som alltid ställer dom klurigaste frågorna.

"Hund eller katt Maria?" frågar jag.

"Ingetdera .., jag känner ingenting alls för den frågan ...", svarar hon.

Hon har tre döttrar som är nästan hela hennes liv och Marias sambo kommer från Enköping och är den enda som, - förutom jag själv -,när vi har personalfest och bjuds på julbord, vill ha potatis till sillen.

"Om du vinner 110 miljoner ...?

"Då betalar jag genast av lånen .., och så reser jag och absolut skulle jag ge bort pengar till välgörenhet, det tycker jag att alla som vinner mycket pengar borde göra ., eller jag förstår inte att dom inte gör det ..?" säger hon.

När vi på morgonen står och gör i ordning i mejerikylen, berättar hon att ..., när hennes egna barn är lite större, då skulle hon kunna tänka sig att ha fosterbarn.


Maria fixar julfrukosten på jobbet .., fast hon är ledig.
Hon kommer bara en timme före oss övriga.

"Bästa ämnet i skolan?"

"Matte!" svarar hon blixtsnabbt ..,. och då förstår jag varför hon tycker så mycket om Sudoko.

Då blir det tankeflykt förstås och jag ber henne att knäppa händerna som till bön och innan hon gör det blundar jag och säger att "garanterat vänster tumme upp!" och så blir det.

Jepp.

Under åren som jag har arbetat i affären, har vi kamperat torsdagkväll tillsammans och även helgen.

Det skapar en viss .., ja, samhörighet.

Man vet precis hur den andra arbetar.

När jag frågar Maria vad hon tycker är hennes mest utmärkande egenskap, så säger hon att "ja, jag är nog snäll .., och så är jag envis".

Jo, det tror jag också att hon är.

Att hon är världens snällaste, det vet jag redan.

Och lojal.

Men för mig är det nånting helt annat som personifierar henne; jag har aldrig någonsin i mitt liv mött en människa som har känslorna utanpå kroppen.

Maria har precis lika nära till skratt som till gråt och hon är lättrörd så nånting!

Så är det med den rara Maria Hansson.

4 kommentarer:

Evas blogg sa...

Äter dom inte potatis till sillen?! Jag gillar Marias hand, den ser, just, snäll ut.

Anonym sa...

vad betyder det om man har vänster eller höger tumme överst?

reneesfotoblogg sa...

Min första reaktion: Vilken vacker kvinna! Så kommer jag på att det kan jag ju inte veta för jag ser ju inte hennes ansikte. Men det jag ser är vackert. Den yppiga barmen och det lockiga håret ser så inbjudande ut. Händerna ser fasta men mjuka ut (men ajabaja bita på naglarna). Så gör man sig en bild av ansiktet, undrar just om det stämmer.
mvh R

Elisabet. sa...

Eva: nej, inte när det är julbord, i alla fall. Jag trodde inte mina ögon!
Och ja, hon ÄR snäll!

Anonym: jag läste nånstans att människor med analytisk förmåga, har vänster tumme upp om man knäpper händerna som till bön, och människor som är mer .., ja, konstnärliga kanske, har höger uppe.

reneesfotoblogg: Maria ÄR vacker!
Och moderlig.