söndag 18 januari 2009

Tack Maria i Oslo!



Den här boken, men i behagligt pocketformat, kom susande med posten från Maria i Oslo.

Nu har jag läst ut den.

Den förra B-M-boken, den som skildrar sista tiden och resan från huset i Frankrike, den föll mig inte alls i smaken, underligt nog.

Men den här .., den var så typisk Bodilsk.

En hel del igenkänning och en hel drös med klokskap.

Helt klart läsvärd!

Så här skriver hon, t.ex.

"Vi steg på. Satte oss längst fram. För utsikten över fjällen och genom skogarna.
Vattnet där hemma avstängt och gardinerna fördragna. Sparken undanställd, märkt med mitt glödritade namn. Thomasine Jonsson. Nyckeln i handväskan i sitt blixtlåsfack.

Vi åkte, men inte ifrån.
Vi var tvungna att fara, men lämna gården och byn - så går det inte till.

Man åker inte ifrån.
Ingenting blir lämnat bakom, allting är med.

Allt bär du med dig, befintligt och lätt. Fotstegen i storstugetrappan, enrislukten i matkällaren, kylan i ytterfarstun som aldrig får släppas in. Norrskenets flammande."

Just så är det ju med hela livet.

4 kommentarer:

Anita sa...

"Tryck stjärna" tyckte jag däremot inte om. Kom aldrig igenom boken faktiskt. Jag som läst Bodils tidigare böcker med förtjusning. Hennes sista bok känner jag inte riktigt för heller efter att ha läst flera negativa omdömen om den.

Anonym sa...

Vad konstig bloggen ser ut. Antar att det är en tillfällig sjuka?

Anonym sa...

Vad fint att du gillade den Elisabet. Har själv inte läst den men älskar Hör hur ditt hjärta bultar i mej. Huvudsaken är att några rader träffar hjärtat. Det gläder mej =)
Stor mariakram

Elisabet. sa...

smulan: jo, den tyckte jag jättebra om!

annika: nu är den någorlunda frisk igen ...

maria: tack igen!