onsdag 4 november 2009

Insikt nr 163 ...

Ja, kan man köpa semlor i Stockholm i november, då kan man minsann lyssna till julmusik innan första advent.

Så jag tänder ett ljus .., röjer vidare .., dricker micro-uppvärmt kaffe och mumsar på överjordiskt god mjuk pepparkaka.

Och lyssnar till musiken.

Och så tänker jag på hur mitt liv just nu liksom står och vippar på en bräda.

Jag packar alltså.

Det är vad jag gör.

Och nästa helg kommer pv och hämtar min soffa och en massa fotografier och lite tavlor och en drös med cd-skivor och lite annat.

Och alla blommorna.

Och min dator.

I flera månader ska jag vara i landet Halland.

Och detta är alltså vad jag lyssnar på.

Tack ellis .., skivan är från dig!

Lite senare: nu vet jag precis vad pv kommer att säga .. jo, "jaså, men igårkväll frågade du ju mig om jag inte blev döless på att öva julsånger redan nu ... ? och när jag sa att det blir jag inte alls, det är bara helt underbart!, så lät du så förvånad". Just det, pv. Jag hade fel.

14 kommentarer:

Ellis sa...

Klart man får det! Jag börjar alltid i november. =) Med julmusik alltså.

Just nu "Ave Maria" med Bryn Terfel och Sissel.

Carpenters julskiva är den vackraste jag vet.

Elisabet. sa...

Ellis: jepp. Det är som att lyssna till Kalle-Anka på julafton på nåt vis.

Men nu - håll i dig! - varierar jag kosten .., nu är det Chris Rea som "is driving home for X-mas ...".

Lika bra den.

qi sa...

Men Elisabet, ska du flytta?? Jag har tydligen missat en hel del här...

Elisabet. sa...

qi: nja, så här är det. Jag blir ju sjukskriven i minst tre månader, ortopedläkaren trodde på FEM, minst .., och då känns det dumt att betala nästan femton tusen i hyra för nånting som man inte utnyttjar.
Så jag tänker hyra ut i 2:a hand, om det visar sig vara möjligt.
Hur som .., ska jag ta med mig soffan som är bra mycket bekvämare än pv:s (jodå, pv .., det är den visst .-) och då åker lite annat med också.
Får jag hyra ut den, måste jag tömma den och det är snabbt gjort.
Jag har inte mycket här.

cruella sa...

Och jag har ett par skivor med engelska christmas carols på, med Kings College's Choir. Å, pojksopranerna! Den lyssnar jag på när det börjar mörkna på eftermiddagarna, det vill säga ungefär nu:-)

Elisabet. sa...

cruella: åååå, det måste jag googla på och se om jag hittar nåt ..-)

Här är ännu ljust (det har faktiskt yrt omkring några snöflingor ..., men inget som lade sig ..), men jag låtsas att det är kväll .-)

Rexxie sa...

Jaja, kan IKEA plocka fram allt julpynt i början på september (!) så kan du naturligtvis börja med julmusik i november!

Jag brukar plocka fram Christmas Recitals med Joan Sutherland när det börar närma sig jul (inte CD-versionen, utan en härlig gammal vinyl...).

Elisabet. sa...

Rexxie: ååå, dig kan man alltid lita på ,-)

Rexxie sa...

För den delen:

Tänk vad du kommer att spara in månadshyror när du flyttar in på pensionatet permanent!

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, och hyran är låg ..., endast 3 kronor i månaden! Å andra sidan ..., lär jag aldrig tjäna så bra som jag gör nu. (Ja, vi Handelsanställda har ju såna fantastiska löner, haha ..-)

Ellis sa...

Chris Rea och "Driving home for Christmas" är UNDERBAR!
Och "A fairytale of New York" med The Pogues och Kirsty McCall (eller vad hon heter, jag har inte riktig koll på henne).

Elisabet. sa...

Ellis: Chris Rea är julafton i Lund för mig .., hela Absolute Christmas-skivan är julafton hos min syrra i Lund, för den delen .-)

På hemvägen spelade vi Ted Gärdestad.

I närheten av Utby kyrka sa vi ... "titta, där är korset där det står Peter, det där på höger sida av vägrenen!"

Det brukade alltid brinna ett litet ljus där, vid korset.

Ellis sa...

Nu sjunger herr Rea här hos mig med. Den är så underbart ljuvligt mysig.

Gerd sa...

Den dan du bestämmer dig för att flytta permanent har du ju bohaget på plats redan!