lördag 7 november 2009

Huset ...



Tänk er .., en skogsväg rakt in i djupaste Småland.

Tänk er ett hus från slutet av 1800-talet med en punschveranda som en gång måste ha varit totalt bara så underbar!

Tänk er ofattbart vackra fönster och munblåst glas i dom små fönsterrutorna!


Tänk er ett tegeltak som fördärvats av stormen Gudrun och panel som börjar att ruttna.

Tänk er ingen toalett .., inget vatten .., inget riktigt kök.



Tänk er en baksida med lagård och utedass.



Tänk er inomhus.

Ganska lågt i tak .., en stor fyrkantig sal med öppenspis .., tänk er andra rum med kakelugnar.



Tänk er en ovanvåning med små fönster nära golvet.

Tänk er takbjälkar.

Tänk er lågt i tak och tänk er en hage framför huset..

Tänk er små lamm .., höns och en tupp.

Tänk er aklejor och klematis och rosor och lavendel och solen och lärkan och svalor som pilar av och an.

Tänk er tystnad.

Tänk er djävulskt med arbete och kanske sommarhus och kanske åretruntboende och kanske hyra-ut-boende och kanske ett annorlunda liv?

Och vi tänker lägga bud.

K a n s k e.

Så är det.

31 kommentarer:

-B- sa...

ÅÅÅ hvilket hus.Her gjelder det å se muligheter og ikke begrensninger.
Men ett hus helt etter min smak var det.

En trivelig lørdagskveld ønskes dere.Har har vi spist lutefisk m tilbehør,og sitter bare og gaper.
Kraaaaaaam

Elisabet. sa...

Bente: jag tänkte väl det .-)))

Men det är fler spekulanter.

Ellis sa...

Tja, lite galna är ni. Men det visste jag redan. Och jag älskar er ändå. =)

Huset är ljuvligt!!

Elisabet. sa...

Ellis: ja, RIKTIGT har vi inte bestämt oss ..., och mer än galen än hon som flyttar från Västmanland till Skåne i ett par veckor och sen till Arvidsjaur så där tjopp, det är vi då inte .-.)

Men jag älskar dig ändå .-))

Tankevågor sa...

Jaaaaa! Jag tänker och det gjorde jag ju redan i ditt förra inlägg...kunde liksom se det framför mig.

JÄTTEVACKERT!! Vilka fönster! Herre jisses Elisabet!! LÄGG BUD! :-)


...har en tupp på skolan som behöver flytta...du kanske vill ha honom. ;-)

gunnar i vaplan sa...

Vilken fantastisk öppen spis...!
Och vilket hus med massor av möjligheter.
Ser fram emot invigningen av "punchverandan" som inte alls behöver vara färdig för att invigas :-)

Elisabet. sa...

Londongirl: ååå, så glad jag blir!
Men du förstår vilket ARBETE.
Men vilka möjligheter till ett personligt boende ....

Gunnar i Vaplan: haha! du är för härlig!

Sven Teglund sa...

Vilket fantastiskt hus, skulle passa som det är, helt oreparerat, på en akvarell! Men mycket jobb är det nog om ni skall bo där i verkligheten.

Men man kan klara allt bara man vill!

Lite mer jobb än att bygga en altan....

Anonym sa...

Åh, herregud....!!!
;=)

DR. Böhlander

Annika sa...

Men ååh!... vilket hus!
Jag anmäler mig härmed frivilligt som rivningshjälp, målarhjälp, grävhjälp, fixa.fika-till-alla-som-arbetar-hjälp...ja - all sorts hjälp ni kan tänkas behöva och vilja ha.
varmkramar!!

Elisabet. sa...

Sven, Dr Böhlander (du kan väl sköta lammen och hönsen och hund och katt när vi åker på semester ...?) och Annika: här sållas agnarna från vetet ser vi ...,-)

Dr Böhlander .., ajabaja på dig!
(Men jag älskar dig ändå .. haha.)

Elisabet. sa...

Gunnar; du som går i pension till våren .., har du tänkt dig att gå hemma och släpa benen efter dig ..:?
Nä, vi tänkte väl det.

Du är välkommen med.
Hammare och spik finns.

Anita sa...

Åh, jisses vilket renoveringsobjekt! ;) Köper ni det huset blir ni a l d r i g arbetslösa! Garanterat.

Men punschverandan var fin...

Anonym sa...

Bente, Londongirl o Annika.
Tack för stödet, det kan verkligen behövas.
Och till plastdottern, sådana där insinuationer behövs verkligen inte; här är det stöd som gäller.
En jäkla massa stöd.
Och Gunnar, glöm inte att ta med en bra såg, de brukar lätt bli slöa.
PV

Annas mamma sa...

Ser spännande ut och fint byggt med symmetrin och ingen har hunnit förstöra det, kan var en fördel, nu finns det bara möjligheter;-)

Annika sa...

Hahaha...fnissar åt din kommentar till Ellis, Elisabet! : ) (och håller med. hon ä r tokig! men fin!)
Pv och Elisabet, säg bara till när så kommer jag och jobbar. Jag gillar att ta i ordentligt, så ge mig gärna lite tyngre uppgifter. : )

Elisabet. sa...

Smulan: ,-))
Det ligger nog mycket i det .., tur att pv är händig.

Annas mamma: jag håller med .., hela huset är så VACKERT i sig självt!

Annika: absolut! Bara det blir vårt så ..-)

Annela sa...

...och punsch som är så gott - boka en plats till mig på invigningen =)

Ingela sa...

En sann realist som jag håller inne med kommentarer. Men visst kunde huset bli fint.

Cecilia N sa...

Skulle inte Pv träna till Vasaloppet och cykla till jobbet och sånt?
Sånt finns det ju varken tid eller resurser till om man ska ställa ett sånt där hus opp.

Nå, man kan antagligen få andra intressen.

Elisabet. sa...

Ingela: huset kan bli hur fint som helst, men hjälp, vilket arbete som erfordras ...., hu!

Cecilia N: ja, träning lär det inte bli några problem med ..., här är det ju t.om snö ibland och åka rullskidor kan han ju också göra. Värre är det med körsången.
Det tar minst en timme att köra till Halmstad.

Tankevågor sa...

...och om ni tröttnar på att renovera så kan vi byta nån sommarvecka och ni bor på vår lilla ö och kan segla i Stockholms skärgård och så kan vi komma och låna ert vackra hus och mata och sköta om hönsen.... :-)

LÄGG BUD!! :-)

* när vi skulle köpa ön var det 400 som var på visningen och nästan 100 bud!!! Vi la två olika bud och det tog 6 månader innan köpet gick igenom*

Monet sa...

Ring Ernst och Martin!

Elisabet. sa...

Londongirl: haha .., erbjudandet antaget .)

Monet: kanske det mest påhittiga och smarta hittills .-))

Rexxie sa...

Visst är det fint, men jag vet inte om jag skulle vilja lägga ner varenda ledig timme i 5-10 år framåt och känna att man aldrig kan göra något annat än att spika och reparera....

Mian sa...

Åh så vackert!
Men uj så mycket arbete ni har framför er...
säger en som är alldeles för bekväm av sig (och ohändig inom renovering) för dylika maffiga projekt.
Jag håller tummarna för er då det är dags för budgivning.

Höns kan jag ordna förresten!

malin sa...

Den där öppna spisen och den där punschverandan var nog för att jag skulle falla :)

Elisabet. sa...

Rexxie: du är också välkommen med hammare och spik .-) Förstås.
Pv:s bror köpte ett liknande hus (men inte rött med vita knutar, utan eternit ...) i Skåne. På ett år är han nästan klar med allt. Men det är klart, han har lejt brorsönerna - snickare/elektriker och rörmokare, plus pv och deras storebror.
Fördelen är ju att pv har många och ganska långa lov.

Mian: jag räknar inte med att vi får det heller .., men drömma är ju helt okej .-)

ab sa...

Jag gör en Dr Böhlander-blinkning jag också - det är en smart plastdotter - och tänker GOLVEN, GOLVEN!

När vi rev upp golven i Kårsta gjorde jag min första bekantskap med hussvamp, för bjälkarna var lagda direkt på marken i sågspån. Mums för svampen i två hundra år. Men visst går det att ordna!

Linda sa...

Du skulle bara veta hur vårt hus såg ut när vi köpte det.
Mamma trodde att vi blivit galna och fått kortlutning och fått en hel hög med sjukdomar.
Allt går att ordna. Och det blir precis som man själv vill!
Det finns en otrolig charm i det.

Men renovering av ovanvåning undanber jag mig, det verkar vara lite väl lågt i tak :)

Friska dofter sa...

WOW!!!!!!
Det blir levande när du talar om det Elisabet! Jag tänker mig aklejan, jag tänker mig clematisen ch jag tänker mig dig där ute i trädgården i arbetshandskar och ett leende!

Lycka till!
Olga