onsdag 4 november 2009

På farmen ...


Först en titt på min bondgård .., därefter guidad visning hos en rar bondgårdsgranne vid namn Bettankax.

Har man inget annat att göra på sin lediga dag ..., eller för den delen på kvällar, nätter och tidiga morgnar, så kan man bli skrivbordsbonde.

Eller bondmora.

Hur jag lurades in i detta, det har jag ingen aning om, men förmodligen kan jag skylla på Bettankax.

Under sin sjukskrivning ägnade hon sig - med delikat framgång - åt jordbrukarlivet ..., och nog lyckades den damen locka in även bloggmadamen på detta äventyr.

Om jag säger som så .., så kan man nog med fog påstå att vi äro besatta.

När vi numera språkas vid, rör pratet sig mest om våra skördar och våra husdjur.

Det är prat om pumpor, belle-peppers, vindruvor och getter och det surras om xp-poäng och coins och när man får råd att köpa sig ett hus?

Dessutom ..., speglar dom olika lantgårdarna sina ägares personligheter.

Bloggmadamens bondgård är inte så där väldigt strikt (läs: inte alls ...) ordnat .., staketen är inte av samma färg och där är träd lite här och där och det där med pengar är inte så viktigt.

Att klappa djuren är däremot himla roligt.

Går man in till bettankax, faller man baklänges, så impad blir man!

Där står alla djuren på parad och höbalarna ligger ordnade efter färg (ja, på Farmville kan höbalar ha olika färger ...) och där är så prydligt och fint, så det är inte sant!

Säger det något om denna tjusiga sjuksköterska?

Ja, det tror jag.

Hon är en som vill ha s t r u k t u r i sin tillvaro.

Och min egen bondgård ..?

Vad säger den om ägarinnan?

Jo, möjligen att där är lite hött-om-bött-planerat och inte så noga och odlingslotterna ligger inte i rad, så där som dom förstås borde.

Det säger nog också en hel del.

Men ni ska veta hur roligt det är!

Såja, nu kan ni klicka er in och hälsa på alla djuren!

Varmt välkomna.

6 kommentarer:

Cicki sa...

Ja, man blir verkligen besatt. Här var det sambon som lurade mig in i denna bondevärld.

Evas blogg sa...

Jag har inte vågat mig på det där med farmeriet. Känner att jag också skulle bli besatt och jag har inte tid. Så....jag håller mig undan.

Elisabet. sa...

Cicki: jag ska nog lägga ner jordbrukandet när det vankas operation ....., lika så gott det.

Eva: precis så blir det! När jag får pumpor i kassan, då tänker jag på mitt land och undrar om det är skördedags när jag kommer hem ..-))

bettankax sa...

Å Elisabet, du e sååå himla rolig! Jag fnissar när jag tänker på hur på pricken du återger vårt utbyte av erfarenheter i vårt strävsamma liv som farmare. Har du tänkt söka EU-bidrag? Fast vi ska kanske höra med Bert först. Han är en klok och vis man. :)

bettankax sa...

..men gud, först nu tittade jag på filmen. Jag tokskrattar när jag tänker på att jag faktiskt leker på riktigt. Jag ska ju snart övergå till att endast odla rosor. Å så fint det ska bli ;):)

Mian sa...

Nej nej nej - berätta inte om detta spel för mamma Lisette. Då öppnar hon Facebook-konto direkt...