torsdag 5 november 2009

På jobbet ...


Hasse tog bilden.

Egentligen vet jag inte vad som är skillnaden .. men ändå är det så att så snart man har en "hemifrån-man" framför sig i kassan, så märks det.

Alldeles särskilt märks det när männen är lite äldre.

Idag hade jag en sån ..., och han hade sagt ett enda ord, när jag frågade om han kom från Jämtland?

Nä, det gjorde han inte .., han kom från Medelpad.

Och mannen var kanske i 75-årsåldern och hade filuriga ögon som var så snälla och han bar en blå jacka och såg på pricken ut som män hemmavid gör.

Numera bor mannen i Bollnäs i Hälsingland och idag var han på besök hos sonen och så blev det då en visit i affären.

"Fast du är ju längre uppifrån ...., det hörs tydligt ..", sa mannen i den blå jackan.

Lite senare kommer en annan man haltande och ska betala.

"Är du ofärdig ..?" frågar jag och då ler mannen brett.

"Ofärdig ..? Det var länge sen jag hörde det ordet ...!", säger han då och Emelie som sitter i kassan mitt emot, hon ler för sig själv och säger sedan att hon inte alls begrep vad jag menade.

"Ofärdig ...., det är när man är lite justerad .. har lite svårt att gå kanske ..., då har man blivit ofärdig", säger jag.

Och sist av allt dyker en man upp som arbetar i grannhuset.

Alldeles som salig är han.

"Men nu du Elisabet .., vet du vad jag har köpt ...!" utbrister han smajlande.

Jo, kornmjöl.

"Jaha .., ska det bli paltfest ..?" frågar jag och det är just vad det ska bli.

Den mannen är uppvuxen i Lycksele, men har tillbringat hela sitt vuxna liv på annat håll.

Och medan jag sorterar kuponger och 5-procentslappar, uppenbarar sig en kvinna med sin dotter och kvinnan har en röst som är makalös.

"Ååå, vilken fin röst du har ..., du borde bli radiopratare eller arbeta i en telefonväxel!" säger jag.

Då ler kvinnan och berättar att hon är psykoterapeut och arbetar med hypnos ..., ja, faktiskt använder hon verkligen sin röst å yrkets vägnar.

Innan hon tackar för sig, tar hon fram ett litet visitkort där det längst uppe står "Psykoterapi & hypnos" och en bit längre ner kan man läsa att kvinnan är utbildad inom Smärtbehandling, KBT, Akupunktur, Coaching, handledning och utbildning.

Och så säger hon hejdå och önskar kassörskan en trevlig helg.

Tänk, aldrig upphör jag att förvånas över vilka härlig människor man får möta om man arbetar i butik!

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Är ofärdig ett ovanligt uttryck? Har aldrig reflekterat över det....

Cicki sa...

Jag säger som Rexxie att jag blir förvånad över att ofärdig är ett ovanligt uttryck. Men så är jag ju från Medelpad också. Där vi säger oppanpå och och nedanpå och kranarna läker (inte läcker) och så har vi lägdor som det odlas en massa på och åker till lasarettet när vi är sjuka. Dessutom säger vi trevlig hälg!

Förresten så är det inte alla som passar att jobba i affär heller. Du gör det helt klart i alla fall....:-)

Maggan sa...

Du är verkligen duktig på att leva i nuet. Du är en begåvning på "mindfulness" och det är inte undra på att du får så många trevliga kontakter. Du ser varje kund och låter kunden få all uppmärksamhet.
Ha en bra fredag!

Elisabet. sa...

Rexxie: kanske i skåne bara ...?

Cicki: och hemma "far man till stan" och "far på semester", kranarna läker här med och lägdor finns det också ..., kniven .. ja, han la ja på bordet.
Trevlig hälg du med!

Maggan: men många skulle nog säga att jag lever i framtiden också ..., jag längtar ju jämt och ständigt .-)
Önskar dig en bra fredag också!
Tack för snällorden.

Anonym sa...

Å i åa ä e ö.
(Ja, det är en mening)

Kerstin

Anonym sa...

hej idag!
vet Du E att jag upplevt oxå underbara människor i arbetet, det underbara arbetet jag hade på biblioteket här istan.
Dessa, både vuxna o barn kunde göra en hel bra dag. Framförallt barn, dessa barn alltså! och att de inte är buskablyga en gång, utan rakt på sak med frågor...
Fredagskram/Mimmi, Motala

Annas mamma sa...

Jag tycker det är helt fascinerande att du hinner med att prata med kunderna och så många trevliga möten du får och de! Och under tiden gör du ditt jobb proffsigt. Kan du inte klona dig så det stänker lite utanför Ystad också? Vad härligt det skulle vara. Undrar varför det inte finns sådana ICA-kassörskor här där jag bor? Har aldrig någonsin träffat på någon, de hälsar oftast inte, de yngre är bättre här, jag är väldigt noga med att hälsa vänligt och de yngre tittar upp och säger "hej" i alla fall. Var nyss i England och en kille tog för mkt betalt på flygplatsen, han bad tusen gånger om ursäkt och allt besvär det kunde ha orsakat madamen;-) (jag upptäckte det efter en stund först). Trevlig helg Elisabet!

Elisabet. sa...

Mimmi i Motala: det kan jag tänka mig att det är .., härligt att arbeta på ett bibliotek. Eller i ett sånt. Man är ju nästan alltid glad och förväntansfull när man går till bibblan.

Annas mamma: men vi har JÄTTEDUKTIGA kassörskor, tycker jag och trevliga och rara och mjuka och fina. Helt ärligt, det tycker jag verkligen.
Jag är såååå stolt över dem .-)