onsdag 4 november 2009

I smörbyttan ....



För kanske sju, åtta år sedan, deltog jag i en kurs i livsmedelshygien.

Föreläsare var en man anställd av Livsmedelsverket och så kom vi in på detta med olika livsmedel och mannen berättade att efter att han med egna ögon bevittnat hur s.k. lättmargariner framställs, så åkte allt sådant ut från hans eget kylskåp.

Aldrig i livet att han ville ha med dylika livsmedel att göra!

"Det är rena kemikalieindustrin i såna margariner!" sade han.

Då, brydde jag mig kanske inte så mycket.

Men efter att ha läst olika inlägg hos den här madamen, så ändrade jag själv förhållningssätt till just sådant som Lätta och Becel.

I mitt kylskåp finns numera endast Riktigt Smör eller Bregott.

Och efter att ha läst detta .., så kommer jag aldrig att ändra mig.

15 kommentarer:

Turtlan sa...

Lika illa med Lätt & lagom....? Det kör jag med nämligen. Borde vara lika illa om jag får gissa.

Dags bli en Bregottare kanske?

Ellis sa...

Turlegirl - jo, det är nog knappast bättre...
Här finns bara rent smör, inget annat. Allt som behövs.

Evas blogg sa...

Aldrig i livet att jag skulle äta sånt där lättsmör. Hellre är jag utan. Inte nog med att det är fullt av "skit" det smakar illa också. Hellre fet än förgiftad.

Anitha sa...

Flera år sen "plastmargarinerna" åkte ut här! Det finn bara ett - SMÖR! (Måste bara skaffa mig en ko, med tanke på hur mycket smör och grädde som förbrukas i detta hus)

Anita sa...

Och en bild som säger mer än ord...

http://pesage.blogg.se/2009/june/smor-eller-margarin.html

Valet blir lätt: smör.

Margareta Lundgren sa...

Tack! Sånt här behöver vi veta. Var rädd om dig!

Love, literature and gardening sa...

Utmärkt! Bara Bregott är gjort på riktigt animaliskt smör och rapsolja.

Alla andra sorter kallar jag för "plastsmör"...

Elisabet. sa...

Smulan: ja, den bilden är hemsk ..-)

Margareta: bloggen som jag länkade till, den första, där får man veta så mycket hemskt .., ja, jag tappade lusten för all färdiglagad mat sedan jag läste vad den innehåller!

Anonym sa...

Nu är det inte bara dessa lättmargariner det ska talas om! Det är överhuvud taget ALLA ligthprodukter + mkt annat skräp som finns i våra livsmedel. Läste boken Hemlige Kocken för ett tag sedan och har man gjort det blir man förskräckt! Usch o fy säger jag bara. Å tänk hur våra barn "utfordras" i skolorna! Det är tur att mina barn är vuxna för det skulle inte vara nådigt för Skolan att ha mig till mamma efter alla larmrapporter o böcker! Stå på dig Elisabet! Kram o lycka till i Landet Halland. // Catarina i Trelleborg

Bloggblad sa...

Redan när det där plastklistret i smörförpackning kom, tyckte jag att det smakade kemiskt, så jag använder det aldrig. Med åren blir jag mer och mer medveten och köper allt fler "stämplade" produkter - allt vad de nu kallar den naturliga maten för.... (Borde vara tvärtom, att den kemiskt behandlade och besprutade borde ha märkning.)

Elisabet. sa...

Catarina och Bloggblad: den här första länk-bloggen .., där har hon tagit upp MÄNGDER med livsmedel som det bara är skrutt i!

Nu är jag enbart glad att pv gör nästan allting i matväg själv .., det påverkar.

anna of sweden sa...

Mmmmm ... Bregott .... :P

Elisabet. sa...

anna of sweden: ja, Bregott är verkligen GOTT!

Linda sa...

Hurra Hurra Hurra Hurra!!!
Mejerismör ska det va´!

:)

Bert sa...

Här är det också "avhärdat". Bregott med havssalt. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.