måndag 11 januari 2010

Nån slags insikt ....


Sitter i telefonkö med Försäkringskassan.

Just nu har jag nummer ... 77 .., i kön.

Det är 46 personer som arbetar för att hjälpa oss som ringer, meddelar telefonsvararrösten.

Beräknad väntetid: 7 minuter.

Det tycker jag är snabba ryck.

(Nu är det bara 44 personer som arbetar för att hjälpa oss. Frukost, kanske ..?)

Lite senare: oj, det gick undan!

Redan när jag hade nummer 36, tutade det i luren och så var jag framme.

Vänlig ung dam/handläggare berättade hur gången är .., ja, vad vet man när detta med sjukskrivning är något helt nytt i ens liv!

Det blev ett bra och informativt samtal.

Helt nöjd är jag med detta mitt första möte med Försäkringskassan.

7 kommentarer:

Evas blogg sa...

Hur länge är du sjukskriven?

Elisabet. sa...

Eva: prick en månad till, om jag nu kan arbeta då?
Jag har fortfarande så djävulskt ont i knäet mellan varven och kan inte gå i trappor som en vanlig människa, utan som småbarn .., och kan inte lyfta tungt utan att det gör ont i knäet.
Vi får väl se.

Elisabet. sa...

Eva: och jag kan inte ha långbyxorna .., knäet är för svullet!

Monet sa...

Jag säger fortfarande: ta det lugnt, knäet säger själv till när det blir för mycket så överansträng dig inte. Svullnad tror jag du får räkna med ganska länge dock.

Här i Frankrike träffade jag en svensk man som opererat knäet nyss. Han fick gratis av franska staten sex veckors rehabilitering på ett särskilt sånt hem. Och blev jättefort bra igen. Synd att såna möjligheter inte finns i Sverige tycker jag, träning under dagligt överinseende tror jag absolut på.

Såg också en fransk film häromdagen från ett sådant hem. Mycket vattengymnastik och övningar i ljummet vatten var det. Kan du inte fråga om det vore något - det finns väl simhall i t.ex Halmstad?

Elisabet. sa...

Monet: om man betänker att det nu är 2 månader sedan jag opererades, så tycker jag ändå att det har gått jättemycket framåt!
Oftast .., går jag helt obekymrat och jag kan böja riktigt bra.

Problemet är den där förskräckliga kniv-skärar-värken som kommer pulserande.

Till badhuset i Halmstad ska jag ta mig; jag önskar att det hade funnits nåt lite närmare bara.

Lena sa...

Mina erfarenheter av FK är också bara goda. Stöd, vänligt bemötande och information i lagom doser.
Skynda långsamt är säkert ett gott råd.

Mildamakter sa...

Grattis - det är inte många som verkar vara nöjda med Försäkringskassan i dessa dagar