fredag 15 januari 2010

Och med posten idag ...



... kommer ett så kreativt gratulationskort från vännen Torun.

Och även Torun är en västerbottniska i förskingringen, om än från Umeå.
(Ja, bloggmadamen tillhör ju inlandsfolket. Det är inte fullt lika tjusigt.)



Det var hos Torun och hennes familj som jag för några år sedan övernattade, då, när jag levde som ensamseglare på livets stora hav.

Att sitta i deras kök och äta frukost tillsammans .., det var som .., ja, det var så härligt.

Det var som att bli inbjuden till en flock när man vandrar ensam på savannen.

Efteråt skrev jag det där på kylskåpsdörren.

Och när jag nu öppnar brevet från henne, ramlar en liten hög med ljuvligt doftande lavendel ut på arbetsbänken!

M mmmm!



Och ett vykort finns också med posten.

Det är minsann inte varje dag man blir kallad "sötnos", men idag så.

"Mamma Nilsson ..", står det och jag ler från öra till öra när jag går uppför backen till pensionatet och läser på kortet.

Det tackar man ödmjukast för och tänk, att såväl en häst som en liten hund kan hälsa till den som fyller år!

Och om tjugo minuter kommer mina virtuella gäster .., nu gäller det att skynda sig att duka!

Oj, jag hör redan Eva från Frösön stampa av sig snö där ute!

9 kommentarer:

Ellis sa...

Hej hej ropar jag i farstun!
Skööönt att ta av sig utanpåbyxorna och mössan och sjalen och vantarna och allt annat jag packat in mig i.

Och där är lille Sigge, raringen. Och stilige Pelle!

Och en stoooor kram ger jag födelsedagsmadamen!

Elisabet. sa...

Ellis: men å, så trevligt! Ja, du har ju varit här .., du känner dig nog som hemma! Slå dig ner du, medan kaffet rinner till! Och här kommer en stooor kram tillbaka!

Ellis sa...

Jag slår mig ner i min gamla vän Ektorp, så kanske Sigger eller Pelle gör mig sällskap om jag har tur. :-)

Förresten! jag ska till Göteborg i slutet av mars, jag kanske skulle stanna till i Halmstad på (den lååånga) vägen upp igen?

Elisabet. sa...

ellis: det tycker jag att du ska göra, men då jobbar jag .., se till att lägga det så jag får vara med!

Vill du ha påtår? Dum fråga. Jag hämtar genast. Och mjölk, ja, jag vet.

Ellis sa...

Ja vi får kolla upp det sen, hur det passar. Jag ska till Göteborg sista helgen i mars, sen kan jag ju fara ner före eller stanna till efter.

Men det beror på vad det kostar med tåg - jag kollade just och jag skulle kunna flyga Umeå-Göteborg för bara 1000 kr enkel väg, så eventuellt måste jag ta flyg både dit och hem. men, det löser sig sen!

Påtår - självklart! Men ingen mjölk tack. Grädde om du har, annars svart. :-)

Evas blogg sa...

Vilket gott kaffe du bjuder på. Och det är skönt att sitta här i soffan Ektorp och prata en stund. Och titta! Nu har Sigge Nilsson lagt sig i mitt knä. Jag är ju kattallergiker men vem kan motstå en sån sötnos hos honom ?!!

Elisabet. sa...

Eva: du får putta ner honom när det blir för mycket .,. kaffet .., det är Zoegas skånerost .., ja, visst är det gott? Och du såg väl tavlan, den står vid mikron i väntan på att hallväggen ska bli målad.

Evas blogg sa...

Ja då, den såg jag :)

ab sa...

Fyller du år, Elisabet? Stort grattis!