torsdag 14 januari 2010

Och har det kommit post!



"Hej Elisabet!

Oss kattälskare emellan; här kommer ett slags fönster, eller snarare en glugg kanske, utan glas, men dock med inbyggd palm och katt (den senare mobil!).

Denna bedårande varelse kom till oss på besök vår första kväll på Gran Canaria,

Vi hade nyss kommit hem från affären med vår frukostmat och min vana trogen gav jag katten en mumsbit.

Nästa morgon satt den ute på terrassen, jag blev lite villrådig och tog kontakt med en guide för att höra om det var OK att mata den.
Fick klartecken, fick bara inte ge den alltför mkt (så att inte jaktinstinkten skulle försvinna).

Ut gick jag och köpte den bästa kattmat jag hittade.

Varenda dag under resten av vår semester så fanns kissen där vid 7-tiden varje morgon, den fick sin frukost och försvann därefter för att återkomma så fort den värsta hettan lagt sig.

Och för lite middag förstås.

Vi tog en timmes promenad varje kväll och alltid låg katten i detta fönster och väntade, oavsett om vi kom hem kl 20.00 eller 23.00.

Fullständigt ljuvlig var den, så försiktig och med det svagaste jam jag någonsin hört.

I övr dock väldigt ren och ganska välmående för att vara hemlös.

Efter ett par dagar hoppade hon upp i knäna på oss allihopa, precis som om hon ville vara alla till lags.

Ren och skär lycka, men det kändes jobbigt att åka hem och inte få se henne mer.

Men hon var nog en liten smart katt som tagit sin tillflykt till hotellet, där det säkert varit många som gett henne mat, vi såg en hel del katter ute på byn, alla magra och mer eller mindre vilda.

Kram från hemifrån-kerstin!"

3 kommentarer:

Christina sa...

En väldigt fin kattfröken var det, och världens vackraste ögon hade hon :)

Elisabet. sa...

Christina: egentligen hade hon kritvit blixt-ögon ..., så jag klickade på red-eye och då blev det så här ... Hon kanske har fått människoögon .-)

Anonym sa...

Tack snälla som fixade ögonen. Jag råkade bifoga "fel" bild av bara farten! För naturligtvis har jag just nu denna som skrivbordsbild på datorn.
Resans två höjdpunkter var nog denna katt och promenaderna utefter Atlantkusten, från Puerto Ricos strand till Amadores, där gick vi sent på kvällarna, med havet på vissa ställen 40 meter nedanför oss. Och som det skummade och fräste ibland, detta fantastiska hav. Aldrig, aldrig någonsin mår jag lika bra som när jag får vara nära vatten.

Än en gång, stort grattis till dig i dag. I morgon är det min tur!
Hemifrån-Kerstin