tisdag 12 januari 2010

Svar från fönsterfångerskan ...



"Det är alltid spännande med kommentarer på mina fönsterbilder!

Det har nog varit en målad vägg i någon färg som passar till kakelplattorna.

I sättningen ovanför mittfönstret fattas det uppenbarligen kakel, men för övrigt har det säkert inte varit mer.

Det ser ut som om det kanske hängt en skylt på väggen, och hålen kan vara efter den.

Det är oklart om det är beboeligt.
Det brukar inte bo folk bakom igenspikade fönster, även om man ibland blir förvånad när man inser att det varje kväll tänds lampor i ett par fönster i ett hus man trodde var ett övergivet ruckel.

Det är många gamla hus i stan där det bor människor som har livslånga kontrakt med mycket låg hyra, enligt regler som antingen fanns på den tiden "fattig men hel och ren" var det ledande politiska idealet (före revolutionen 1974) eller kom till som social reform efter revolutionen - det kan vara det ena eller det andra och jag vet inte.

I en fastighet som ägaren under årtionden inte fått tillräckligt med intäkter för att täcka ens de löpande kostnaderna kan det idag alltså bo kvar till exempel den ende hyresgästen som fortfarande är i livet. Medan resten står tomt och förfallet accelererar.

Det är mycket som är trist med gamla hus i Portugal.
Men det finns massor av dem, och det är en fascinerande värld för den som är intresserad av hus.
Vilket jag bara blir mer och mer ju fler kamerapromenader jag tar."

6 kommentarer:

annannan sa...

Ser man på! Har du förresten noterat att det är ett ickeutskjuthus?

Elisabet. sa...

annannan: ja, precis som i Danmark .-) Och förresten på många håll i Skåne!

Jag borde ju ha ett dator-arbete, helst nånting med bloggar .., då skulle jag aldrig drömma om pension .-)

Rexxie sa...

Nu heter det väl egentligen takfot, så "icketakfotshus" hade väl varit mer korrekt :-)

Elisabet. sa...

Rexxie: haha! Viktigpetter .-)

Rexxie sa...

Jaja, jag vet!

Kan du inte bli superbloggerska á la Blondinbella? Ge lite modekommentarer och ta bra betalt så kan du sitta hemma med Sigge, pElle och PV och ha det bra!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, hade jag nu varit en modeintresserad madame hade det ju varit toppen. Men det är jag ju inte.
Annars vore det väl en drömtillvaro.