söndag 7 mars 2010

Fru Grås favoriter ...



"Fru Grå", som kallar sig så när hon kommenterar här på sidan, heter egentligen Ingalill och bor i Ystad, inte långt från affären där jag arbetar.

Det är på det viset vi har träffats.

Så här berättar hon om sina favorittavlor.

Hon börjar med den övre.

Tavla målad av Anna-Stina Ehrenfeldt 1999, inköpt på konstrunda i Skåne hos konstnärinnan..

A-S E hade atelje i Heinge skola norr om Ystad.

Hon var född i Söndrum, Halland 1927 och avled 2003.

Under många år var hon gift med författaren Sture Dahlström.



Tavla nr 2 föreställer skeppet Lekna av Halmstad, målat 1914.
På det skeppet var min morfar, Karl Julius Johansson, kapten.
Senare, 1917, var han kapten på briggen Emil av Uddevalla.
Den båten försvann med kapten och besättning i Engelska kanalen träffad av en mina.
Min mormor boende i Halmstad blev då änka med två döttrar, 6 år (min mor) och 3 år.

Ja, det var mina bidrag so far.

Kram från fru Grå.

Inga kommentarer: