fredag 12 mars 2010

Sannerligen ...



... att jag har häpnat över bilderna i tidningarnas hus-till-salu-annonser!

Det finns inte en enda hus-lägenhet-till-salu-bild i DN eller Sydsvenskan där en kvarglömd tidning ligger på rumsbordet.

Aldrig någonsin att man ser skymten av en leksak eller svansen av en hund eller katt!
(Och ja, jag inser ju att man städar livet ur sig innan annonsbilden ska tas ..., man kan tänka sig hur ägarna har gömt allt ratet i diverse garderober ...).

Idag mailar äldsta dottern och berättar att goda vännerna nu har fått flytta in i nytt hus, ja, deras gamla eldhärjades - och så kommer en länk till det tjusiga huset (se bilden) som har varit ute till salu - men nu är sålt och tillhör de goda vännerna.

Och när jag har skrollat mig igenom hur många bilder som helst av rum där allt är kliniskt befriat från mänskligt liv, så kommer jag till den sista bilden ...



Garaget!

Om jag smajlar ..?

Svar: ja.



Arbetsbordet på pensionatet.

Här stundar ingen annonsering.

På bordet trängs diverse vasaloppsattiraljer .., två kameror, några tavlor .., en trälåda innehållande min mammas par-avion-brev .., en liten fickspegel .., en telefon, två datorer .., ett Höganäskrus med knoppande syrénkvistar .., samt en broschyr från Försäkringskassan.

Dags att ropa på städerskan!


Moster Mjölgumpa sa...

Tänk om man haft ett sånt välstädat garage;)

cruella sa...

De där lägenheterna och husen är homestajlade av proffs allihop. Många magasinerar stora delar av möblemang och även bokhyllor med innehåll (ser skräpigt ut;-) på stajlisternas inrådan. Och tro för all del inte att det bara är hus-/lägenhetsägarnas pryttlar du ser! Ånej, stajlisterna drar in med en hel del rekvisita, allt från fåtöljer till vaser och piffiga kuddar. Och så målar de gärna om lite så att det ser rent och snyggt ut.

Det är många som får lust att bo kvar i den lägenhet som de bestämt sig för att sälja när stajlisten varit där och gjort jobbet:-)


-B- sa...

Og nå er diskbenken her nystailet,lenge siden sist å meget nødvendig...

15 kommentarer:

cruella sa...

De där lägenheterna och husen är homestajlade av proffs allihop. Många magasinerar stora delar av möblemang och även bokhyllor med innehåll (ser skräpigt ut;-) på stajlisternas inrådan. Och tro för all del inte att det bara är hus-/lägenhetsägarnas pryttlar du ser! Ånej, stajlisterna drar in med en hel del rekvisita, allt från fåtöljer till vaser och piffiga kuddar. Och så målar de gärna om lite så att det ser rent och snyggt ut.

Det är många som får lust att bo kvar i den lägenhet som de bestämt sig för att sälja när stajlisten varit där och gjort jobbet:-)

Inkan© sa...

Hellre en härlig röra än totalt kliniskt iordningställt.
Ditt foto av bordet är underbart- precis så där lyckas jag alltid få till det hos mig... men jag trivs.

tomasrj sa...

Som jag förstått det så töms lägenheterna och möbleras upp med stilmöbler inför fotograferingen. Själv skulle jag bli galen i en sån miljö.

Elisabet. sa...

cruella: jag skrattar nästan på mig när jag läser din sista mening .-))

Inkan: men jag skulle nog gärna VILJA ha det så där, men det lyckas aldrig .-)

cruella sa...

Det är underbart ironiskt:-)

Elisabet. sa...

tomas: inte jag .., det där är min våta dröm liksom .., men jag inser att det aldrig kommer att ske .-)

-B- sa...

Og nå er diskbenken her nystailet,lenge siden sist å meget nødvendig......

Elisabet. sa...

-B-: ,-)

Det låter bra det. Om inte annat visar det väl att du börjar komma på banan igen ....

Elisabet. sa...

Till alla: och apropå det .. när vi skulle sälja huset i Malå, målade vi om eller tapetserade om i något av rummen, ja, så skulle det se fint ut.

När någon av spekulanterna gick där och inspekterade hörde vi frun i familjen viska: "ja, det här får vi ju genast ändra, den kan vi inte ha här ...".

Hon menade det som var nystaljat .-)

Cecilia N sa...

Precis av den anledningen som du skrev om sist här så tyckte jag att vi inte behövde göra något åt vårt förra hus inför försäljningen, de kommer ju liks dra in med sina egna tapeter, di nye.

Men ack vad det var svårsålt!
Inte förrän två av rummen var omtapetserade och dörrkarmarna retuscherade så var det säljbart.

Jag kom in där sen. Nya tapeter? Jajamän!

Love, literature and gardening sa...

Då tycker jag du ska titta in på Göteborgsmäklaren www.stadshem.se för där har de anställda stylister som fixar till säljobjekten så att det ska se ut som om där bor nån! Tidningar ligger uppslagna, grytor står på spisen, Alfapet utstrött på soffbordet. Fejk-liv blir det...

Men annars får man vara medveten om att det blir bättre bilder om småsaker är undanstädade. Så som det er ut i bostadsannonserna är inte hur det ser ut när nån bor där utan hur det ser ut när det ska bli bra på bild.

Moster Mjölgumpa sa...

Tänk om man haft ett sånt välstädat garage;)

Cecilia N sa...

Tänk om man hade haft ett garage att ha välstädat/stökigt i ...

Gerd sa...

Kan du inte ha ett tema med garagebilder så vi får skicka in våra skräckbilder!

Sven Teglund sa...

Vi svenskar är ju ett ordentligt folk. Fredrik Lindström sa att vi alla vet exakt hur många kvadratmeter vi bor på. Vårt hus är på 134 kvadrat. Det är bara svenskar som vet sådant.

Och sedan har vi 7 alkoholnivåer av öl, från alkoholfritt till elefantöl. I Danmark finns bara öl.

Egentligen är hela Sverige väldigt stajlat. Rent och snyggt.