söndag 7 mars 2010

Madame Bloggblads favoriter ..



Tavlan med allén i snön är den första tavla jag minns.

Som barn funderade jag på vad som fanns bakom där i snön ... och vem KVADMAN var.

Det tog många år innan jag såg punkten.

När jag sen fick ärva den, fick den en modernare ram och den har hedersplatsen över pianot.

Inte så stor, men jag gillar den starkt.



Den med ansiktet - taget från sidan pga speglingar i glaset - är ingen Picasso.

Den är gjord av en 10-årig pojke i en klass där jag var lärarkanditat.

Jag frågade om jag fick den ... och det fick jag.

Har tänkt många gånger att jag borde ha gett honom en tia (som var rätt mycket då, - 73).

I övrigt är jag inte särskilt intresserad av konst, och inte heller kunnig.

Går bara på om jag gillar motivet eller ej.

Hälsningar Marianne Bokblad."

2 kommentarer:

Annas mamma sa...

Intressant och fina båda tavlorna. Vet du var den 10-åriga pojken finns idag? Min magkänska sa direkt att jag skulle ge tillbaka den tavlan. Man vet inte, kanske inte någon teckning eller något alls finns kvar från hans barndom eller så blev han jättelycklig att du ville ha hans tavla och mycket stolt över det och än idag. Men jag skulle fråga om jag kunde.

Bloggblad sa...

Annas mamma: Nej, jag vet bara förnamnet och att han bör vara bortåt 50 idag. Han bodde i Linköping på den tiden.

Tavlorna ser ju himla fina ut så här i bloggen - nästan bättre än på mina bilder.