måndag 31 maj 2010

När läslustan slår till ...



Att bo i korsningen Regementsgatan/Mariagatan och plötsligt bli våldsamt lässugen .., så där så man äntrar cykeln och susar iväg till biblioteket, det tar kanske 1 minut.

Max.

Blåser det våldsam motvind, kan man kanske lägga på en halvminut.

Möjligen.

Och när jag träder in i biblioteksentrén och ser Barbro Bäckströms underbara kvinnofigur som svävar i taket, känns det hemtamt.

Boken som jag har tänkt låna, det var denna, men den visade sig minsann vara utlånad.

Måhända till någon som, likt undertecknad, tittade på Gokväll och fick tips om denna pärla.

Jahapp.

I stället hamnar P C Jersild i min cykelkorg.

Eller rättare sagt .., hans roman "Edens bakgård".

Och den har ju inte fått så lysande recensioner överallt.

Ser jag.

1 kommentar:

cruella sa...

Easter Parade får du nog köa för. Jag beställde den helt sonika och i min hylla har jag nu inte mindre än fyra alldeles nya och olästa böcker som bara väntar: Easter Parade, Bergets döttrar, The Little Stranger och så The Boat som fått så fina recensioner.

Fast först parallelläser jag Mina resor med Diana (Cecilia Hagen) och Döda vita män (Johan Hakelius). Kufigt på alla sätt och vis, underbart för en anglofil!

Tipsar för övrigt om Vi, de drunknade av Carsten Jensen om du inte redan läst den. Och så hans uppföljare, helt annorlunda, Sista resan.

Underbara och hjärtskärande.