onsdag 2 juni 2010

pElle har fått eget rum ...



Ja, faktiskt nästan som en egen liten lägenhet.
Och ååå, så härligt han tycker att det är att få krypa in där i skuggan!


Har man dessutom en matte som pyntar och gör lite fint, så känns det förstås ännu bättre.

I den grå korgen växer luktärtor ..,. och humlen som pv var så tveksam till i fjol .., titta, så fint den nu breder ut sig över väggen!

På samma husvägg finns också två eller tre kaprifoler .., två stockrosor och en klematis.

Här ska bli lummigt och fint vad det lider.


En fläderbuske (den t.v.) har trängt sig in genom vindskyddsspjälorna.

Den får vara kvar .., hur fin som helst är den!

(Vi har lite olika åsikter om hur en rabatt ska vara funtad, pensionatsvärden och jag själv.
För min del spelar det inte så stor roll om blommorna skuttar iväg lite hit och dit .., eller om där plötsligt finns ett vackert ogräs, dom får gärna stå kvar. Herr pv vill ha lite mera ordning och reda bland blomstren. Ungefär som med cd-fodralen ..)


Fläderblad i kvällsljus.

6 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

Jag gör som du. Bygger på med det jag tycker om tills det blir lummigt, fullt o rörigt hemtrevligt. Mina grannar har glesa raka rabatter med hemsk bar jord o välklippta gräsmattor. Hoppas pv vänjer sig vid din proffsiga stil.

Elisabet. sa...

Love, literature ...: fast han har en fantastiskt tät början på rabatten .., stora röda vallmo och trädgårdslysing ... inte ett ogräs kommer upp där!

Mot skuggsidan har han planterat massor med hostor, jättefint .., och liljekonvaljer, tror jag.

Däremot bekymrar jag mig inte om det kommer en planta på helt "fel" ställe .-)

Mian sa...

Lever styvklematisen, den där lite mörkbladiga, som jag hade med förra året?

Elisabet. sa...

Mian: jag ska genast gå ut och ta en bild så får du se .-)

Anonym sa...

Som västerbottniska tycker jag det är en fantastisk och vacker grönska!

Elisabet. sa...

Anonym (jag gissar på ellem eller agnetha ..): det är sååååå grönt nu, jag har nog aldrig upplevt en sån grönska .. ungefär som på Irland.

Kanske är det allt regnandet ..?